Søgemaskiner bør slette personlige oplysninger om brugerne, inden der er gået seks måneder, fra de er blevet afgivet.
Sådan lyder den klare anbefaling til EU-Kommissionen fra dets rådgivende organ inden for data-beskyttelse.
Nu er det højst sandsynligt, at EU-Kommissionen tager anbefalingen til sig, hvilket efter alt at dømme kan føre til et større sammenstød med søgegiganter som Yahoo, Google og MSN.
Google og Yahoo gemmer nemlig i dag data om brugerne i halvandet år, mens MSN gemmer dem i 13 måneder, skriver BBC.
Alt i alt kan anbefalingen fra den indflydelsesige privacy-rådgivningsgruppe Article 29 Working Party føre til, at søgeselskaberne bliver tvunget til at lempe på deres fremgangsmåder i betragtelig grad.
Det vil betyde, at de skal ændre den måde, hvorpå de i dag anvender og analyserer cookies, IP-adresser og anden data til at sammensætte profiler af net-brugernes internet-vaner.
Rådgivnings-organet bedyrer, at søgeselskaberne "indtil videre har forsømt at forklare baggrunden for deres data-indsamlings-operationer af data om brugerne af deres tjenester," hedder det.
Kritisk lys
Søgeselskaberne er godt klar over, at det kritiske lys i stort omfang er rettet mod dem.
I hvert fald meddelte Google allerede sidste år, at selskabet reducerede den periode, som selskabet gemmer cookies i, til to år. Tidligere havde Google gemt cookie-oplysningerne på ubestemt tid.
Fint nok, lyder det fra EU-rådgivningsorganet. Men det er bare ikke nok.
I stedet påpeger gruppen, at de tidligere betingelser åbenlyst har været for ringe, siden søgeselskaberne uden videre har kunnet reducere opbevaringstiderne så markant.
Google meddeler til BBC, at selskabet mener, at dets privacy-politik 'rammer den rigtige balance' mellem privacy, innovation og sikkerhed.
"Google tager privacy meget alvorligt. Beskyttelse af vores brugeres privacy er en grundlæggende ting i alle vores produkter, og det er grunden til, at Google som det første selskab arbejder åp at anonymisere søge-logfilerne," lyder det fra Peter Fleischer, privacy-mand i Google.