Artikel top billede

“Vi tænkte ikke så meget over, at det nok var en umulig logistisk opgave. Vi gjorde det simpelthen bare,” siger Søren Ejlersen. Foto: Mikael Rieck (Foto: Mikael Rieck)

Aarstidernes naturkraft

Aarstidernes grundlægger Søren Ejlersen vinder dette års ærespris som foregangsmand i dansk e-handel. Jordforbindelse og en vældig begejstring for nettet er en del af vinderens ballast.

Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker

Søren Ejlersen har siden 1999 solgt økologiske grøntsager på nettet sammen med partneren Thomas Hartung. Aarstiderne.com har vist sig at være en så god idé, at han er dette års vinder af æresprisen.

Aarstiderne.com blev etableret i begyndelsen af 1999, da dotcom-bølgen var på sit højeste, og allerede fra begyndelsen var interessen overvældende.

Det første år var omsætningen omkring seks millioner kroner, det næste år 35 millioner, året efter 72 millioner og allerede det fjerde år havde omsætningen nået 150 millioner kroner.

Aarstiderne har aldrig reklameret i aviser eller på tv. Virksomheden bruger
bannerannoncer, men kan bedre lide at kalde det butiksdøre. Alligevel er kunderne væltet ind.
Søren Ejlersen ved godt hvorfor:

”Ud over at være i detailbranchen, så er vi jo landmænd og kokke, som er fokuserede på kvalitet, miljø og især på den idé, der ligger i vores slogan jordforbindelse. Altså den reetablering af forbindelsen til oprindelige håndværksdyder i fødevareøjemed og landbrugsøjemed. Den kraft, der ligger i det, er meget meget stærk.”

Encylindret website

Aarstiderne blev etableret på Thomas Hartungs gods Barritskov ved Vejle Fjord. En svensk kok, der arbejdede på godset, og som samtidig var fritidswebmaster på teletubbies.com, konstruerede den første udgave af Aarstiderne.com, der gik i luften i marts 1999.

Det website, han skruede sammen – en Skoda med én cylinder, som Søren Ejlersen kalder den – var grundstenen i Aarstidernes første fire leveår. Det var også den, der skulle klare den massive interesse, virksomheden oplevede helt fra første færd.

”Fra den dag, vi gik på nettet, var der altså hul igennem, skal jeg hilse og sige,” siger Søren Ejlersen.

Websitet var ikke integreret med det bogholderisystem, virksomheden brugte, så de kommaseparerede filer, der blev spyttet ud, måtte tastes ind manuelt. I begyndelsen blev der ansat nye folk næsten hver uge, husker Søren Ejlersen.

”Det er det, man kan på nettet. Man kan gå fra nul til 1.000 på et splitsekund, og det kan laves om i morgen, hvis man vil noget andet,” siger en begejstret Søren Ejlersen.”

Fortsættes...

Entusiasme som drivkraft

Når samtalen falder på internettet skinner entusiasmen hos Søren Ejlersen lige så meget igennem, som entusiasmen for økologi og landbrugsdyder.

”Sat på spidsen mener jeg, at man kan eksponere ånd og følelser gennem internettet, og sat helt på spidsen mener jeg, at internettet har sin egen ånd. Jeg tror ikke, der er noget, jeg hellere vil vinde, hvis man skal tale priser eller anerkendelse. Internettet er jeg vældig draget af,” siger den entusiastiske økologiske netkøbmand.

Vi gjorde det bare

Det altoverskyggende mål med Aarstiderne er, ifølge Søren Ejlersen, at skabe forbindelse mellem det håndværk, der ligger i arbejdet ude på landet, og familiernes køkkener inde i byen. ”Det, vi laver, er en form for detailhandel, men udgangspunktet ligger ude på landet. Hvordan skaber man den her kommunikationskraft og tilgængelighed? Hvordan får du flyttet den ånd ud til familiers køkkener i hverdagslivet?” spørger han retorisk, og han er ikke selv i tvivl om svaret.

”Den kommunikationskraft har internettet som medie. Min oplevelse er, at forbindelsen mellem råvarerne og kunderne faktisk skabte sig selv. Kunderne følte sig tættere på gulerødderne og på os, end man matematisk kunne have regnet sig frem til,” siger Søren Ejlersen.

Allerede fra starten var Søren Ejlersen og Thomas Hartung sikre på, at Aarstiderne selv måtte sørge for, at grøntsagerne i hvert fald nåede til hoveddøren, hvis de ville realisere drømmen om at nå helt ind i folks køkkener. Derfor etablerede de helt fra begyndelsen eget distributionsnet.

”Da vi ikke var logistikfolk, tænkte vi ikke så meget over, at det nok var en umulig logistisk opgave. Det, tror jeg, var lidt humlebiagtigt, at det også var det, der fik det til at lykkes. Vi gjorde det simpelthen bare,” siger Søren Ejlersen.

Skepsis og begejstring

Brugerinteressen har hele tiden været stor, men i starten var der ikke mange der kunne se, hvordan man skulle skabe forretning i at køre en lille kasse med grøntsager hjem til folk hver uge.

”Der var ikke særlig meget applaus fra nogen kanter, og ingen der sagde, at det da var en genial idé. Bortset fra kunderne, der syntes, det var fantastisk at få grønsagerne leveret til døren,” siger Søren Ejlersen.

Og kunderne tøvede ikke med at sætte penge bag begejstringen, da Aarstiderne.com gik i luften.

”At starte med at levere 400 kasser i begyndelsen af 1999 og se det antal vokse med op til flercifrede procenter på ugeplan – det er altså ret afsindigt,” fortæller Søren Ejlersen om de første dage.

Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere