Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker
Juryen kunne ikke komme uden om Addealing, da prisen for den mest lovende nye virksomhed, hvor nettet spiller en afgørende rolle, skulle uddeles. Auktionshuset for banner-reklamer løb med årets nystarterpris foran Byggecity og Bloggerwave.
Bag Addealing står Denis Lewinsky. Han var i 1998 også manden bag Danmarks første online aktiehandelsplads dbs-online, der siden udviklede sig til E-trade Bank, hvor han var direktør frem til 2004.
"Siden har jeg haft forskellige projekter og konsulentjob. På et tidspunkt, hvor jeg havde lavet et projekt færdigt og begyndte at se på markedsføringen, slog det mig, at den måde, man handler banner-annoncer på, reelt foregår lige som i internettets spæde start i 96-98," siger Denis Lewinsky.
Han så et hul i markedet, og Addealing blev således født i august 2007.
Øget indtægt per sidevisning
"Hvis du skal købe en kampagne til 10.000, 20.000 eller måske 30.000 kroner, så nytter det ikke noget, at der sidder en mand i den anden ende og bruger en masse tid på det. Det bliver hurtigt for dyrt," siger Denis Lewinsky.
Addealing forsøger at gøre handlen med banner-annoncer mindre omstændig og dermed billigere og hurtigere.
Fortsættes...
To-vejs auktion
"Dem, der har noget plads, kan måske ramme nogle segmenter i markedet, som de ikke understøtter i dag, hvis de er lidt mere proaktive. Det er jo dyrt at sidde og ringe rundt for at sælge en kampagne til 10.000 kroner her og 2.000 kroner der," siger han.
"I bund og grund handler en annoncebaseret webforretning om at øge sin gennemsnitlige indtægt per sidevisning, så hvis man kan afsætte nogle af de kampagner, man ellers ikke havde ressourcer til at sælge, er det en fordel. 2.000 kroner gange 52 uger er lige pludselig 104.000 kroner," siger Denis Lewinsky.
Lige vilkår
Gennem Addealing kan en virksomhed med en webside oprette en auktion, hvor man for eksempel sælger et topbanner med 1.000 eksponeringer, en topplacering i en uge eller måske et klikafregnet mellembanner. Derefter kan virksomheden invitere de annoncører, den ønsker til at byde på pladsen.
Addealing er dog ikke kun for websider, der vil sælge plads. Et identisk auktionssystem virker den anden vej.
Her byder websideejere på annoncørernes kampagner ved for eksempel at tilbyde gode placeringer.
Købere og sælgere har samme mulighed for at starte en auktion, og på den måde håber Denis Lewinsky at skabe fremtidens markedsplads for banner-annoncer.
"Om fire-fem år tror jeg, man handler det her på en helt anden måde, end man gør i dag. Min drøm er, at Addealing bliver det centrale sted at handle den her type kampagner," siger Denis Lewinsky.
Han understreger, at Addealing endnu ikke er velegnet til meget specielle kampagner, der er svære at beskrive.
Fortsættes...
Konkurrent til mediebureauerne
Det kan dog være en barriere for handelen, at den, der opretter auktionen, selv skal invitere dem, der skal byde på den. I fremtidsplanerne ligger derfor en mere åben handelsplads, hvor hvem som helst kan byde på en auktion også uden at være inviteret.
"Jeg tror, den måde er lettere for folk at komme i gang med. Når folk skal gøre noget aktivt, er det altid en udfordring," siger Denis Lewinsky.
For yderligere at lette adgangen til servicen tilbydes white label-løsninger, så mediehuse og lignende kan tilbyde Addealings service under egne faner.
Forretningsmodellen
Det er gratis at registrere sig som kunde på Addealing. Pengene tjenes ved kommission af den omsætning, der genereres. Køberen betaler 2,5 procent, og sælgeren betaler det samme.
"Jeg har ikke lavet det her for at prøve at skubbe mediebureauerne af banen. Jeg ved godt, deres verden er meget mere kompleks med rådgivning og så videre. Men jeg tror ikke på, det er holdbart i længden at tage syv procent for at eksekvere en handel. Jeg tager fem procent, men det vil typisk være meget lavere, hvis det drejer sig om større kunder, der handler løbende," siger Denis Lewinsky.
Han er så sikker på sit koncept, at den lave aktivitet her få måneder efter begyndelsen, ikke bekymrer ham synderligt.
"Folk skal jo lige prøve det af. Når jeg tænker tilbage på starten med dbs-online, tog det jo også tid. Der var måneder, hvor der kun var en eller to handler om dagen. Men lige pludselig fik folk øje på, at de kunne spare nogle penge, og i dag er der jo ikke en bank med respekt for sig selv, der ikke har online-aktiehandel," siger Denis Lewinsky.
Direktøren har været ude hos flere af markedets store aktører for at sælge sin idé, og den er generelt blevet godt modtaget, forsikrer han.
"Jeg prøver at kile mig ind som en central markedsplads på brugernes præmisser. Den rolle vil jeg gerne have. Jeg vil være infrastrukturen i det marked," siger Denis Lewinsky.
Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker