EU er klar til at give grønt lys til Googles opkøb af online-reklameselskabet DoubleClick, som Google indgik aftale om at købe i foråret 2007 for 17 milliarder kroner.
Ifølge Financial Times står fusions-aftalen til at blive godkendt at EU uden videre anmærkninger. Afgørelsen ventes ifølge avisen offentliggjort i næste uge.
Med beslutningen vender EU den kolde skulder til en lang række kritikere, der har råbt gevalt i forsøget på at få forpurret den store fusion.
Forbruger-frygt
De tæller blandt andre den europæiske forbruger-organisation BEUC, der har protesteret ihærdigt til EU-Kommissionen over udsigten til opkøbet.
BEUC mener, at fusionen mellem de to selskabet vil skade konkurrencen og krænke internet-brugernes privatliv.
Tilsvarende kritiske røster har været rejst internt i EU, skriver Financial Times. Ifølge avisen har konkurrence-kommissær Neelie Kroos imidlertid valgt at se bort fra disse synspunkter.
EU har gransket opkøbet siden december med særligt fokus på, om opkøbet vil skade forbrugernes privatliv.
Det skyldes ikke mindst, at Google efter et opkøb sigter mod at samle mange informationer om forbrugerne med henblik på at sende hver forbruger en personlig målrettet reklame-kampagne og vise reklamer om emner, der interesserer hver forbruger.
Du kan læse mere om Googles drømme her,
Også Yahoo og Microsoft har klaget over fusionen, der vil give Google en dominerende position på markedet for net-annoncer, hvor Google i forvejen er foran.
De amerikanske myndigheder godkendte fornylig opkøbet.