Tilbage til artiklen: Sådan vil de danske it-firmaer score dig i fremtiden.
Også Coop forsøger at fastholde medarbejderne ved, at de kan rykke videre til nye job i koncernen.
Nogle fortsætter i nye stillinger i it-afdelingen, mens andre rykker over til en forretnings- eller lederstilling.
Spændet er nemlig ikke så stort, mener Lars Frahm, it-direktør i Coop.
Alle i it-afdelingen arbejder sammen med folk fra andre forretningsområder.
“Jeg siger til mine it-medarbejdere, at de ikke skal lave det, de bliver spurgt om. De skal lave det, der er brug for,“ siger han.
Skal indgå i dialog
Det betyder, de skal indgå i en dialog og herigennem påvirke løsningen.
Før dikterede andre afdelinger, hvad it-afdelingen skulle lave. Nu er it-medarbejderne med helt fra analysefasen, hvor de samarbejder med de folk, der skal bruge softwaren.
Det har været en fordel i virksomhedens rekruttering.
“Det tænder folk. De vil gerne være med hele vejen,“ siger Lars Frahm.
Han mener, at stjernemedarbejderne godt kan tænke i både forretning og it, mens en del medarbejdere har deres styrke inden for enten forretning eller it.
Der er til gengæld mindre behov for folk, der kun...fortsættes...
... har interesse for programmering.
“Nørdernes tid er forbi,“ siger it-direktøren.
I stedet for nørderne sørger Coop i dag for også at ansætte folk med andre kvalifikationer.
I de seneste seks måneder er der blandt andre blevet ansat en bibliotekar og en phd. i religionshistorie.
Den sidste er ansat til systematisk test af softwaren, hvor han bruger sin viden om videnskabelig metode.
Lars Frahm kan også godt se tendenserne til, at it-medarbejdere gerne vil gøre verden til et bedre sted.
Derfor regner han med i fremtiden at bruge Coops værdier om blandt andet miljø, sundhed, etik og klima i rekrutteringen.
“Vi gør det ikke godt nok i dag, men der er et stort potentiale,“ spår han.
Tilbage til artiklen: Sådan vil de danske it-firmaer score dig i fremtiden.