Alligevel giver kun de færreste virksomheder en ordentlig præsentation af sig selv som arbejdsplads.
Det er stadig et par klichéfyldte sætninger om virksomhedens strålende fremtidsudsigter.
Der er ikke megen reel information, og virksomhederne gør det stort set ens. Det er hip som hap, om man søger det ene eller det andet sted.
Vi kunne begynde med en masse billeder. Som jobansøger vil man gerne se den arbejdsplads, hvor man skal tilbringe en stor del af sin tid. Ikke bare et billede af bygningen i solskin, men billeder af alle faciliteter.
Kontorer, mødelokaler, kantine og hvad der ellers er.
Det skal ikke være opstillede, reklameagtige billeder, men helt almindelige hverdagssituationer, der giver et indtryk af forholdene.
Vis dog rundt
Eller hvad med videorundvisninger, hvor en eller flere medarbejdere viser faciliteterne frem og siger noget om virksomheden.
Man kan også bruge video til at fortælle om virksomhedens mission, holdninger og planer for fremtiden.
Det behøver ikke at være en professionel produktion – snarere tværtimod.
YouTube har lært os, at enkle produktioner med et almindeligt amatørkamera er rigeligt og virker mere ægte.
Lad os se kollegerne, direktøren, personalechefen og alle de andre. Der er ingen grund til at gemme sig bag nøje formulerede standardfraser på skrift, som skjuler mere, end de viser.
Fjern flosklerne om virksomhedens ansvarsfølelse over for medarbejderene, det uhøjtidelige arbejdsmiljø og de fantastiske forhold.
Vis det fremfor at fortælle det
Vis det i stedet for at skrive det. Og vis nogle rigtige, levende mennesker i stedet for tomme ord i punktopstillinger.
Der er næppe tvivl om, at de fleste jobsøgere besøger virksomhedens websted som noget af...fortsættes
... det første, når de støder på en jobannonce, men mange websteder har kun fokus på at præsentere produkterne over for kunderne – ikke at præsentere sig selv over for potentielle medarbejdere.
Mange af de informationer, potentielle medarbejdere ønsker, findes i forvejen på virksomhedens intranet. Det kan være alt fra ugens menu i kantinen til virksomhedens politik for videreuddannelse.
Der er ingen grund til at holde disse ting hemmelige for kommende medarbejdere.
Flere brancher har mangel på arbejdskraft, og det bliver vist kun værre i de kommende år.
Hvis man skal tiltrække de rigtige medarbejdere, skal man skille sig ud som en attraktiv arbejdsplads.
Det er selvfølgelig godt med meningsfuldt arbejde, god løn og en kuffertfuld frynsegoder, men man skal først og fremmest have de gode medarbejdere til at interessere sig for virksomheden.
Det kan man gøre med et websted, der appelerer til de kommende kolleger.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.