Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Fabrin efter mail-sjusk: Vi skal lige vænne os til mail

Kommunernes formand, Erik Fabrin, opfordrer danskerne til at fortsætte med at sende e-mails til deres kommune, selv om hver femte kommune - inklusive Fabrins egen - ikke svarer på dem.

På trods af at Computerworld i fredags kunne fortælle, at
hver femte kommune ikke svarer
på e-mail, opfordrer Kommunernes Landsforening (KL) borgerne til at fortsætte med at sende e-mail til deres kommune.

”Jeg mener fortsat, at borgerne skal henvende sig til kommunen via e-mail, men mailsystemet er noget, som vi alle sammen skal vænne os til at bruge," siger Erik Fabrin (V), der er formand for kommunernes forening, KL, og borgmester i Rudersdal Kommune.

Hans egen kommune var en af de 22 kommuner, der ikke besvarede den tilsendte e-mail i Computerworlds undersøgelse - som fandt sted præcis 25 år efter, at den første danske e-mail blev afsendt.

Ikke tilfredsstillende

Han understreger dog, at han ikke mener, at kommunerne gør det godt nok på området.

"Det er naturligvis ikke et tilfredsstillende resultat, fordi de danske kommuner skal være hurtige og effektive, når de skal besvare mails,” siger han.

Computerworld gennemførte samme type undersøgelse i 2001 - altså for syv år siden. Også dengang var det hver femte kommune, der ikke besvarede de tilsendte mails.

Erik Fabrin påpeger, at der dengang fandtes 273 kommuner i Danmark. Dermed så det kommunale landskab meget anderledes ud.

"Men det skal stadig ikke bortforklare, at hver femte kommune også i dag er for mange," siger han.

Erik Fabrin, hvordan kan jeg være sikker på at få svar på min henvendelse til kommunen, hvis kommunerne først skal vænne sig til at besvare deres e-mail?

”Pointen er, at man ikke skal opgive mailsystemet, fordi 22 kommuner ikke har svaret på en e-mail. Man skal derimod få kommunerne til at ændre adfærd. Derfor vil jeg sende en opfordring ud til mine kollegaer om, at de skal gå deres mailsystem og procedurer i forbindelse med behandlingen af e-mails efter i sømmene,” lyder svaret fra Erik Fabrin (V).

Små ændringer gør forskellen

Projektleder i KL, Astrid Marie Starck, mener heller ikke, at borgerne skal opgive at sende e-mail til deres kommune. Tværtimod.

”Hvis endnu flere borgere henvender sig på e-mail, tvinger det kommunerne til at forholde sig til, hvordan de skal behandle deres e-mails,” mener Astrid Marie Starck.

Hun understreger, at der er behov for opstramninger i visse kommuner.

I Sønderborg Kommune forklarer man den manglende besvarelse af Computerworlds mail med, at ”den blev væk” efter, at den blev videresendt mellem en række forskellige medarbejdere.

Det overrasker ikke Astrid Marie Starck.

”Der er ikke tale om et teknologibrist. Derfor handler det om, at man ude i kommunerne skal have nogle praktiske arbejdsgange. Man skal fastlægge, hvem der skal svare på kommunens e-mails og, hvornår de skal sendes videre til andre afdelinger,” siger Astrid Marie Starck.

Hun tilføjer, at det ofte er meget små ændringer, der kan gøre en forskel.

Hun nævner e-mail-kvitteringer som et eksempel på en mindre ændring, der giver borgerne sikkerhed for, at deres e-mail til kommunen ikke bare er havnet i et sort hul.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere


Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere