Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Danske kommuner pinligt berørte over mail-sjusk

Ude i Danmarks kommuner har man røde ører, efter Computerworld har afsløret, at hver femte kommune ikke svarer på email. "Det er for ringe," lyder den pinefulde selverkendelse.

”Det er ikke godt nok,” sådan lyder forklaringen fra tre af de kommuner, der ikke lever op til kravene om digital borgerservice.

I fredags kunne Computerworld fortælle, at 22 ud af landets 98 kommuner ikke kunne svare på en simpel henvendelse om, hvor i kommunen man skal henvende sig for at få en byggetilladelse.

”Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Der er sket en fejl, og det er naturligvis noget, som vi vil stramme op på,” lyder forklaringen fra Svendborg Kommunes kommunaldirektør, Erik Meldgaard Bendorf.

Han vil nu undersøge, hvad der er gået galt og kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige, om det får konsekvenser for, hvordan man i fremtiden vil behandle kommunens e-mails.

”Det er ikke noget, som jeg vil frihåndstegne på. Der kan jo være en rigtig god forklaring på, at I ikke har modtaget et svar, og derfor får du mig ikke til at sige, at vi skal gøre det ene eller det andet,” siger Erik Meldgaard Bendorf.

Behandles som almindelig post

Han tilføjer, at henvendelser på e-mail bliver behandlet på lige fod med almindelig post og, at man derfor ikke kan forvente at få svar på sin elektroniske henvendelse samme dag, som man sender den.

I Sønderborg Kommune mener man, at borgerne har krav på et svar senest dagen efter, at kommunen har modtaget borgerens e-mail.

”Vi er naturligvis ikke tilfredse med, at vi ikke har svaret på jeres forespørgsel. Sønderborg vil gerne være kendt som en kommune, hvor...fortsættes

Menneskelig fejl

borgerne får hurtige og kvalificerede svar på deres spørgsmål,” siger Alfred Holm-Petersen, der er kommunaldirektør i Sønderborg Kommune.

Kommunaldirektøren mener ikke, at henvendelser per mail bør tage meget længere tid end at besvare et telefonopkald. Et relativt simpelt spørgsmål, som det Computerworld har stillet, mener han, bør kunne besvares samme dag eller senest dagen efter.

Hvis det gælder spørgsmål, der kræver længere behandlingstid, skal kommunen orientere borgeren om den forvente sagsbehandlingstid.

Vi ved, den er gal

Alfred Holm-Petersen indrømmer dog, at det kniber med at leve op til ambitionen:

”Men i forvejen har jeg rent faktisk talt med flere borgere, der ikke har modtaget svar på deres henvendelser. Så vi ved godt, at den er gal,” siger den sønderjyske kommunaldirektør.

I Sønderborg har man undersøgt, hvad der er sket med mailen.

Ifølge kommunens it-chef, Johnnie Kristensen, har mailen cirkuleret rundt mellem en række forskellige medarbejdere, men han har endnu ikke fundet af, hvad der blev mailens endelige skæbne.

Han forklarer dog, at en mulig forklaring kan være, at proceduren ved byggesager er, at de elektroniske henvendelser bliver besvaret per brev.

En menneskelig fejl

I Hvidovre har man ligeledes undersøgt, hvorfor der ikke blev svaret på Computerworlds e-mail.

”Det var en menneskelig fejl,” lyder forklaringen fra Hvidovres it-direktør, Per Krog. Han mener, at der er tale om en enlig svale.

”Vi har nogle klare procedurer for, hvordan man behandler den slags henvendelser, og vi oplever normalt ikke, at borgerne klager over, at de ikke får svar på deres henvendelser,” siger Per Krog og tilføjer, at et simpelt spørgsmål om, hvor man skal henvende sig for at få en byggetilladelse, senest skal besvares inden for et par dage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere