Med iværksætteren Nikolaj Nyholm i spidsen har selskabet Polar Rose fået ry for at være pioner på at udvikle en søgemaskine, der kan genkende ansigter.
Med millioner fra ventureselskabet Nordic Venture Partners og international ros fra World Economic Forum er Polar Rose på vej frem med raketfart.
Men alligevel er der langt fra anmelderros og investormillioner til, at den unge virksomhed kan tjene sine egne penge.
"Vi launcher vores produkt i andet kvartal i år. Det bliver den store test på, om folk rent faktisk bruger det. Med den slags vendt mod forbrugerne er det utrolig svært at finde den rigtige forretningsmodel," siger Claus Højbjerg Andersen, partner i Nordic Venture Partners.
Kommer snart
Ifølge Nikolaj Nyholm, administrerende direktør i Polar Rose, går virksomheden nu i gang med at eksperimentere med forskellige forretningsmodeller.
Indtil nu har man satset på at få teknologien klar til brugerne. Allerede nu lægger der en beta-version klar til brugerne af browseren Firefox. Og en version til Internet Explorer er også på trapperne for på den måde at nå en stor masse af brugere.
"Vi skal eksperimentere her i 2008 med forskellige kommercielle koncepter, som vi arbejder med," siger Nikolaj Nyholm.
Målet er at få en masse brugere for at afprøve mulighederne i Polar Roses teknologi. Selv om Nikolaj Nyholm er helt klar i mælet på, at hans virksomhed skal leve af annoncer i fremtiden.
Men den store udfordring er at koble søgeresultaterne på billederne med relevante annoncer for brugerne.