Artikel top billede

Yahoo er vigtigere for Microsoft end omvendt

ComputerViews: Yahoo er vigtigere for Microsoft, end Microsoft er for Yahoo. Med et køb får Microsoft nemlig banket en rival helt ud af banen. Og får samtidig pustet liv i de helt afgørende Live-tjenester.

ComputerViews: Trods Yahoos årelange nedtur er Yahoo langt vigtigere for Microsoft, end Microsoft er for Yahoo.

Yahoo skal nemlig puste liv i Microsofts hovedvåben mod Google, nemlig Live-tjenesterne, der hidtil langt fra har været i stand til at udfordre Google på nogen måde, der overhovedet gør av.

Sådan ligger landet, efter Microsoft med koncernchef Steve Ballmer i spidsen har tilbudt Yahoos aktionærer 224 milliarder kroner for selskabet.

Microsoft vil nemlig bruge Yahoo til at komme blot i nærheden af ærkerivalen Google, der nærmest helt har uddistanceret Microsoft i de to selskabers indædte kamp om det meget lukrative og stærkt voksende annoncemarked på nettet.

Kampen har bølget frem og tilbage gennem længere tid, hvor de to selskaber har skiftes til at købe selskaber op, der kunne hjælpe dem hver især til at styrke deres positioner.

Google er foran

Hidtil har det været Google, der er kommet mest succesrigt ud af kampen.

Til gengæld har Microsoft rigtigt mange muskler, og derfor har ingen trods Googles store forspring på nogen måde regnet Microsoft for at være ude af kampen.

Microsoft har hele tiden haft som mål at banke Google af banen, men indtil videre har bestræbelserne langt fra båret frugt.

Microsofts Live-satsning – der er våbnet i kampen mod Googles meget lignende produkter – har ikke formået at friste de mange hundrede millioner netbrugere og de mange milliarder reklamekroner, der følger med dem, til at skifte væk fra Google.

Yahoo-buddet kommer kun få måneder efter, at Microsoft nedskrev en målrettet strategi, der sigter mod at gøre selskabet til en af verdens to største spillere inden for online-annoncering inden for to til fem år.

Det er uklart, om en overtagelse af Yahoo er indeholdt i strategien, men siden Microsoft og Yahoo i flere år løbende har forhandlet om forskellige scenarier med det fælles mål at banke Google, er det langt fra utænkeligt.

Det er endda højst sandsynligt, at Microsofts øverste ledelse – Ray Ozzie, Steve Ballmer og Kevin Turner – har vurderet, at et opkøb af Yahoo er den for tiden mest reelle mulighed der er for at redde Live-satsningen, som ellers ville skulle kæmpe i årevis mod netbrugernes indgroede søgevaner, hvor Google har et kraftigt forspring.

Millioner af nye brugere

Yahoo-købet vil nemlig kunne sikre en pludselig indsprøjtning af Yahoos millioner af brugere samt selskabets store ekspertise på søgeområdet.

Derfor er der nærmest ingen tvivl om, at Yahoo vil blive lagt ind under Live-tjenesterne, der består af mangfoldige webbaserede tjenester.

Faktisk beskriver Steve Ballmer det selv i det brev, som han har sendt til Yahoos bestyrelse, og som du kan læse her.

Her peger han blandt andet på, at en af synergi-effekterne vil blive at forene bruger-oplevelserne som video, mobiltjenester, online-forretninger, sociale tjeneste og flere andre ting.

Han skriver også, at de to selskabers samlede udviklings-styrker sammen kan fokusere på at udvikle for eksempel enkle søgemuligheder og annoncerings-muligheder på tværs af platformene.

Og det lyder jo meget som en sammenlægning af Yahoo og Live.

På den anden side står så Yahoo, der har kæmpet forgæves mod Microsoft og Google som den tredje balje med det tynde øl mod de to muskel-svulmende kraftkarle, som efter opkøbet er de eneste to tilbage i bokseringen.

Og så er der jo også det faktum, at Microsoft helt bogstaveligt talt høvler penge ind for tiden. Og dermed i høj grad har råd til at betale overpris for andre selskaber.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere