Verdens største softwareselskab Microsoft bringer sig med et aggressivt bud på Yahoo i offensiven i forsøget på at vippe søgeselskabet Google af pinden på det lukrative online-annoncemarked.
Google har hidtil været lidt af en børsdarling og virket urørlig. Blandt andet takket være en stribe opkøb – eksempelvis af DoubleClick - der har konsolideret søgeselskabets førerposition på markedet.
Men i dag offentliggjorde Google et skuffende kvartalsregnskab for fjerde kvartal 2007, hvor søgekæmpen solgte internettjenester for 17 milliarder kroner, hvilket var noget mindre end Wall Street-analytikerne forventede.
Google-aktien faldt
Samtidig måtte Google igen lægge ører til kritik af, at selskabet er lige lovlig fedtet med oplysninger om økonomiske forventninger og fremadrettede forretningsmæssige tiltag, end analytikerne er vant til fra teknologiselskaber.
Det gik ud over Google-aktien, der faldt små ni procent i kølvandet på offentliggørelsen af kvartalsrapporten. Google har dermed mistet 29 procent af markedsværdien på mindre end tre måneder.
Googles kvartalsregnskab og øjeblikkelige finansielle form står dermed i skarp kontrast til sidste uges kvartalsregnskab fra Microsoft, der kunne melde om stor fremgang og en rekordindtjening, som overraskede analytikere positivt.
Derfor er det et Microsoft i en økonomisk topform, der – hvis det lykkes at få Yahoo-aktionærerne til at takke ja til købstilbuddet – giver selskabet chance for at etablere en meget omfattende internetforretning, som på en række nøgleområder kan hamle op med det, Google i dag har at tilbyde.
Halter efter Google
Samtidig slipper Yahoo og Microsoft for at slås med hinanden og kan i stedet bruge kræfterne – og pengene - på at bekæmpe den fælles fjende, Google.
Hvis Microsoft og Yahoo smelter sammen, vil de stadig halte langt efter Google. Ifølge analysefirmaet Hitwise blev 65 procent af alle søgninger i USA i december foretaget med Google.
Den nærmeste rival, Yahoo, lå på 21 procent. Her efter kommer MSN.com med syv procent og Ask.com med fire procent. Sammenlignet med året før var der tale om en stigning på fem procent for Googles vedkommende og en procent for Yahoo.