Musik-piraterne skal stoppes, og det kan kun gå for langsomt, hvis det står til U2-manager Paul McGuinness.
På en tale ved musik-messen Midem, der bliver holdt i Cannes i disse dage, rasede han til diverse regeringer over, at internetudbyderne hjælper til med at holde piraternes kløer i musikfadet.
"Hvis internetudbyderne var ejere af et magasin, der reklamerede med stjålne biler, sørgede for handlerne samt leverede de stjålne biler, så ville politiet altså banke på døren inden for kort tid," sagde Paul McGuinness fra talerstolen ifølge Cnet.com.
Langer ud efter flere
Han appellerede i talen direkte til, at musikerne tog et ansvar og stod sammen mod pladeselskaberne, teknologivirksomheder og diverse regeringer.
Pladeselskaberne fik på puklen for ikke at have forudset den tekniske udvikling i slutningen af 1990'erne. Teknologi-virksomhederne blev derimod røflet for at have udviklet "fantastisk software, men ikke tænkte på dem selv som opfindere af tyveri-værktøjer".
Slutteligt måtte regeringerne altså også tage imod verbale tærsk, fordi de ikke skrider ind over for internetudbydere, der tillader, at alt kommer igennem netværkene uden selv at gribe ind
"Der er jo mange penge i musikindustrien, men de tilfalder ikke kunstnerne mere," dundrede Paul McGuinness.
Cut forbindelsen
Til et stort bifald fra musik-managere afsluttede Paul McGuinness talen med at opfordre internetudbyderne til at skære forbindelsen til musik-piraterne.
"Jeg beder internetudbyderne om at gøre to ting: Først og fremmest skal I beskytte musikken. Dernæst skal I i gøre et reelt forsøg på at dele de store fortjenester, som musikken giver.[…] Vi skal gøre livet surt for dem, der har været i vores trug alt for længe," sluttede Paul McGuinness.
Han fik senere opbakning fra musikeren og legenden Peter Gabriel, som er i Cannes for at modtage hæderen "Årets Midem-personlighed 2008".
Janus Friis forsøgte med reklamer
En anden af de berømte talere på Cannes-konferencen var danske Janus Friis, som trods udviklingen af fildelingstjenesten Kazaa var inviteret for at fortælle om, hvordan musikindustrien kunne tjene penge på nettet.
Janus Friis langede dog ud efter pladeindustrien, fordi den er for gammeldags og for længe har været fokuseret på CD-salget.
Han afslørede, at han ville have udsendt en reklamefinansieret version af Kazza, hvis ellers pladeselskaberne havde været parate dengang.
"Timingen var simpelthen så dårlig på det tidspunkt," erkendte Janus Friis om Kazaas håndsrækning til pladeindustrien.