2007 var et rigtig godt år for salget af digital musik på nettet, viser årsopgørelsen fra pladebranchens brancheorganisation IFPI.
I forhold til året før langede pladeselskaberne godt 40 procent flere digitale plader over disken, hvilket har indbragt branchen cirka 15 milliarder kroner mod 10,8 i 2006.
Overordnet set mister pladebranchen dog stadig omsætning, da den eksplosive vækst i onlinesalget ikke udligner faldet på salg af fysiske plader.
I første halvdel af 2007 lå salget af musik således ni procent under niveauet i 2006.
Størst i USA
Der er da også stor forskel på, hvor godt forbrugerne har taget imod den nye distributionsform.
På det amerikanske musikmarked, som er verdens største, udgår det digitale salg nu 30 procent af pladeselskabernes musikomsætning.
På verdensplan udgør onlinesalget fra de godt 500 lovlige musikbutikker endnu kun 15 procent om omsætningen. Det er dog stadig en stigning i forhold til 2006, hvor salget udgjorde godt 11 procent.
Singlesalget boomer
Væksten skal blandt andet forklares ved, forbrugerne i større grad er begyndt at downloade enkelte numre.
På verdensplan steg singlesalget således med godt 53 procent. Mest populært varAvril Lavigne med nummeret Girlfriend.
På verdensplan blev der i 2007 solgt godt 1,7 milliarder enkeltnumre.
Kampen mod pirater fortsætter
IFPI advarer mod at tage de positive salgstal som et udtryk for, at kampen mod pirateri er vendt.
Organisationen vurderer, at godt 20 stykker musik er blevet distriburet ulovligt hver gang, der er solgt ét stykke musik igennem en godkendt online musikbutik.