TDC-kunderne skal have frit valg, når de vil afspille musik indkøbt på TDC's online-musikbutik.
Derfor vil teleselskabet have fjernet den snærende digital rights management (DRM) på sin online-musikbutik med knapt to millioner numre.
DRM-beskyttelsen betyder nemlig, at kunder uden teknisk indsigt ikke kan flytte musiknumrene fra den ene platform til den anden - for eksempel fra PC til iPod.
"Vi regner med at kunne tilbyde kunderne DRM-fri musik på MP3-filer allerede i år, fordi det er det mest kundevenlige format, som kunderne allerede kender," siger chef for TDC's musiksalg, Søren Tvilsted.
TDC har allerede omkring 700.000 DRM-frie musiknumre fra omtrent 70 udgivere til salg på webshoppen, men mangler verdens fire største musikselskaber EMI, Universal, Warner Music og Sony BMG, der alle har meldt ud, at de vil droppe DRM.
Søren Tvilsted forventer, at fjernelsen af DRM vil betyde stigninger i salgstallene på 20 til 30 procent på et marked, hvor kurven allerede peger opad.
Venter på prisen
Søren Tvilsted forklarer, at TDC har anmodet om priser fra de fire største musikselskaber, men har endnu ikke hørt noget fra andre end EMI.
"Vi venter stadig på konkrete tilbud fra selskaberne, som sidder på alle de største internationale stjernenavne. Forhåbentligt kan vi tilbyde den DRM-fri musik til samme priser, som vi sælger vores nuværende DRM-beskyttede musik til," siger Søren Tvilsted.
Snakken om prisdifferencen skyldes, at en af verdens største musikbutikker, iTunes, tidligere har solgt DRM-fri musik til højere priser end normalt, hvilket afspejler pladseselskabernes prisstrategier på området.
Mangler fælles fodslag
Manglen på en fælles strategi får produktchef Henrik Pii Olesen fra Dansk Supermarked til at trække lidt i optimist-bremsen, på trods af at Bilka allerede sælger EMI-musik som MP3-filer.
"Vi klargør vores online-musiksalg til MP3'erne, men jeg tør ikke spå præcist om, hvornår de internationale kunstnere kommer på DRM-fri MP3-filer hos os.
Vi er dog på samme side som TDC, men det er svært at forholde sig konkret til de fire store pladeselskabers udmeldinger," siger han.
Dansk Supermarked sælger også omkring to millioner musiknumre, hvor Bilkas hjemmeside trækker den største del af salgslæsset.
Vandmærker i filerne
I stedet for DRM eksperimenteres der i musikindustrien med andre metoder, der kan sikre mod piratkopiering.
"DRM er fornuftigt til mange ting, men det forhindrer kunderne i, at de kan få et optimalt produkt. Derfor må vi kigge på nye teknologier som for eksempel vandmærkning.
Vandmærkning gør det nemmere at afspille den købte musik, på flere forskellige medier," forklarer digital business manager Henrik Fuglesang fra Warner Music Denmark.
Vandmærkerne er indlejret i musikfilen og peger tilbage på den oprindelige køber af filen, hvis den skulle blive fundet på en fil-delingstjeneste.