Artikel top billede

U2 kan stadig ikke købes uden DRM-beskyttelse i Danmark.

TDC: Vi har 100 procent DRM-fri musik i 2008

Inden for et år regner TDC med kun at sælge MP3-filer uden DRM i sin webshop. Dansk Supermarked forholder sig lidt mere pessimistisk til salget af DRM-fri musik i Danmark.

TDC-kunderne skal have frit valg, når de vil afspille musik indkøbt på TDC's online-musikbutik.

Derfor vil teleselskabet have fjernet den snærende digital rights management (DRM) på sin online-musikbutik med knapt to millioner numre.

DRM-beskyttelsen betyder nemlig, at kunder uden teknisk indsigt ikke kan flytte musiknumrene fra den ene platform til den anden - for eksempel fra PC til iPod.

"Vi regner med at kunne tilbyde kunderne DRM-fri musik på MP3-filer allerede i år, fordi det er det mest kundevenlige format, som kunderne allerede kender," siger chef for TDC's musiksalg, Søren Tvilsted.

TDC har allerede omkring 700.000 DRM-frie musiknumre fra omtrent 70 udgivere til salg på webshoppen, men mangler verdens fire største musikselskaber EMI, Universal, Warner Music og Sony BMG, der alle har meldt ud, at de vil droppe DRM.

Søren Tvilsted forventer, at fjernelsen af DRM vil betyde stigninger i salgstallene på 20 til 30 procent på et marked, hvor kurven allerede peger opad.

Venter på prisen

Søren Tvilsted forklarer, at TDC har anmodet om priser fra de fire største musikselskaber, men har endnu ikke hørt noget fra andre end EMI.

"Vi venter stadig på konkrete tilbud fra selskaberne, som sidder på alle de største internationale stjernenavne. Forhåbentligt kan vi tilbyde den DRM-fri musik til samme priser, som vi sælger vores nuværende DRM-beskyttede musik til," siger Søren Tvilsted.

Snakken om prisdifferencen skyldes, at en af verdens største musikbutikker, iTunes, tidligere har solgt DRM-fri musik til højere priser end normalt, hvilket afspejler pladseselskabernes prisstrategier på området.

Mangler fælles fodslag

Manglen på en fælles strategi får produktchef Henrik Pii Olesen fra Dansk Supermarked til at trække lidt i optimist-bremsen, på trods af at Bilka allerede sælger EMI-musik som MP3-filer.

"Vi klargør vores online-musiksalg til MP3'erne, men jeg tør ikke spå præcist om, hvornår de internationale kunstnere kommer på DRM-fri MP3-filer hos os.

Vi er dog på samme side som TDC, men det er svært at forholde sig konkret til de fire store pladeselskabers udmeldinger," siger han.

Dansk Supermarked sælger også omkring to millioner musiknumre, hvor Bilkas hjemmeside trækker den største del af salgslæsset.

Vandmærker i filerne

I stedet for DRM eksperimenteres der i musikindustrien med andre metoder, der kan sikre mod piratkopiering.

"DRM er fornuftigt til mange ting, men det forhindrer kunderne i, at de kan få et optimalt produkt. Derfor må vi kigge på nye teknologier som for eksempel vandmærkning.

Vandmærkning gør det nemmere at afspille den købte musik, på flere forskellige medier," forklarer digital business manager Henrik Fuglesang fra Warner Music Denmark.

Vandmærkerne er indlejret i musikfilen og peger tilbage på den oprindelige køber af filen, hvis den skulle blive fundet på en fil-delingstjeneste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere