Carlsberg outsourcer sin lønadministration til KMD. Dermed har det kommune-ejede KMD fået sin hidtil største private kunde.
Aftalen får virkning fra 1. januar 2008 og omfatter 3.000 medarbejdere i Carlsberg.
I de seneste år har KMD markeret sig stærkere og stærkere på outsourcing markedet, både når det gælder private og offentlige kunder.
KMD overtog blandt andet lønadministrationen i Københavns Kommune, efter den tidligere leverandør Accenture var plaget af store fejl.
Den nye aftale er vigtig for KMD, som forsøger at styrke sin position overfor private kunder.
"Aftalen befæster KMDs position yderligere som en markant spiller på markedet for business process outsourcing, som er et vigtigt strategisk fokusområde for virksomheden," siger Ole Nørmølle Andersen, produktmarkedschef for området hos KMD.
Øl-brand smitter
"Det er ingen hemmelighed, at KMD gerne vil have bedre fat i det private marked, som ikke er stort for selskabet endnu," lyder vurderingen fra Anders Elbak, research manager hos analysehuset IDC Nordic.
Han mener især, at Carlsbergs gode navn og renommé spiller ind.
"Det betyder altid noget, når man skal vælge leverandør, hvilke andre kunder de har. Der er selvfølgelig andre ting, der spiller en større rolle - for eksempel pris og forståelse af industrien," siger Anders Elbak.
Han tilføjer, at nogle kunder lægger meget stor vægt på case-beskrivelser og andre kunders erfaringer.
"Man kigger ofte på hvem leverandøren leverer til i forvejen. I og med det er en stor virksomhed, viser det også, at KMD kan håndtere en stor kunde - også i det private," siger Anders Elbak.
KMD er ejet af kommunerne i fællesskab, og har traditionelt leveret it-systemer til offentlige kunder.
Derfor markerer en stor privat kunde som Carlsberg, at virksomheden nu har en god position også på det private marked.
Dermed skulle den forretningsmæssige vej også være banet for et salg af KMD. Ifølge den lov, som siger at kommunerne skal sælge KMD, skal det ske inden 2012