Mens de amerikanske myndigheder gransker Googles planlagte overtagelse af DoubleClick efter om det skader konkurrencen, fokuserer EU på, om transaktionen vil skade brugernes privatliv.
I Danmark hilser Forbrugerrådet en granskning af milliardhandlen meget velkommen.
"Det er utrygt at samle så væsentlige informationer om mig som forbruger. Jeg bryder mig ikke om, at jeg som forbruger mister følingen med så mange data om mig," siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Karsten Kolding.
Brokker sig
Konkurrenter som Yahoo! og Microsoft har brokket sig kraftigt overfor omverdenen, at handlen til 15 milliarder kroner vil give Google en dominerende stilling på markedet for online reklame.
Sophie Veld, liberalr medlem af Europa Parlamentet, tilkendegiver overfor avisen The International Herald Tribune, at EU-politikerne vil bede kommissionen om at se nærmere på problemerne i forhold til privacy.
Indsamler mange data
"Sagen sætter fokus på det faktum, at vores virkelighed er under forandring. Der er en masse virksomheder, som indsamler personlige data. Og vi giver dem frivilligt vores data for at få en række tjenester," siger hun.
Også de amerikanske myndigheders bekymringer for konkurrencen finder Karsten Kolding relevante.
"Vi deler også bekymringerne om den handel, der kan blive en ganske stor mur for nye virksomheder. Altså hvis det betyder, at Google kommer til at sidde så meget på informationsmæssige flæsk, at det bliver sværere at lave nye virksomheder. Og det bliver et problem for os forbrugere," siger Karsten Kolding.