Mobil WiMAX vil have 80 millioner brugere i 2013, hvis der ellers er tilstrækkelig med produkter og services, der understøtter bredbåndsteknologien.
Det skriver analysehuset Juniper Research, der i en ny rapport forudser, at Mobil WiMAX 802.16e virkelig vil lette i perioden 2010 til 2013 med 80 millioner mobile abonnenter i 2013.
”Det tal lyder meget realistisk. Det kan måske komme til at gå endnu stærkere,” siger Knud Erik Skouby, professor og centerleder ved Copenhagen Institute of Technology.
Han peger på at udviklingen i Kina og Indien, hvor udviklingen går enormt stærkt, med mellem fem og syv millioner nye mobilabonnenter hver måned.
”Motorola har udviklet chippen til WiMAX, ITU (International Telecommunication Union, red.) har udarbejdet en frekvensanbefaling og har optaget den i 3. generationsteknologierne. Så standardiseringsarbejdet og udviklingen er på plads,” siger Knud Erik Skouby.
Bredbånd i alt
Juniper-rapporten konkluderer, at omsætningen på markedet for Mobil WiMAX-services årligt vil vokse med mere end 23 milliarder dollars frem til 2013.
De dominerende WiMAX-markeder vil være USA, Japan og Sydkorea, men flere end 10 lande vil have betydelige markeder for Mobil WiMAX-udstyr til en værdi af cirka 100 millioner dollar om året, vurderer rapporten.
Enkelte faktorer kan afgøre, at markedet bliver endnu større, og det er tilføjelsen af bredbåndskapacitet til en lang række bærbare produkter som prisbillige laptop-pc’er, MP3-afspillere og spilkonsoller.
Manden bag rapporten, analytiker Howard Wilcox, konstaterer, at der bliver indgået flere og flere kontrakter mellem teknologivirksomheder, der vil lave netværk, og at det marked er særdeles aktivt i alle dele af verden.
Rette udstyr til rette tid
Succesen for WiMAX kommer til at hænge på it-industriens evne til forsyne markedet med det rette udstyr.
"Mobil WiMAX er en udstyrsbaseret teknologi, hvad enten det handler om mobiltelefoner, laptop-pc’er, datakort eller medieafspillere.
Udfordringen for producenterne bliver at fremstille det rette udstyr på det rette tidspunkt og til den rette pris. Udfordringen for serviceleverandørerne er at lave nye serviceprodukter, der adskiller sig fra de eksisterende mobilselskaber," udtaler Howard Wilcox.
Junipers lyse udsigter for udbredelsen af det trådløse bredbånd fik for nylig et lille hug, da en Wall Street-artikel fortalte, at de to amerikanske netværksvirksomheder, Nextel og Clearwire, har droppet samarbejdet om at dække det meste af USA med WiMAX-net.