Det svenske aftonbladet.se tillader ikke kommentarer til artiklerne, men har åbnet for trackback, og det giver tilsyneladende pote.
Trackback betyder, at aftonbladet.se viser et kort udsnit af de blogindlæg, hvor artiklen er nævnt, samt et link til bloggen, hvor man kan læse hele indlægget.
Trackbacken bliver oprettet automatisk, når en blogger skriver et indlæg på sin blog og indsætter et link til en artikel på aftonbladet.se.
Automatikken sørger for, at aftonbladet automatisk linker tilbage.
Linker generelt meget
Bloggere linker generelt meget til medier, men de får sjældent links den anden vej.
Men nu, hvor aftonbladet kvitterer med et link tilbage til bloggeren, vil bloggeren selvfølgelig hellere linke til aftonbladet end til et andet medie.
Svenske bloggere er glade, for de får trafik fra et af Sveriges mest besøgte websteder.
Aftonbladet er glad, for de får flere links og flere læsere, som måske ikke plejer at besøge aftonbladet.se.
Desuden får de en debatfunktion, som er meget nemmere at håndtere end almindelige kommentarer.
Tvivlsom kvalitet
Kommentarer er ofte anonyme og – som vi også har set her i landet – ofte af meget tvivlsom kvalitet.
Bloggerne benytter som regel deres eget navn, og deres indlæg er af højere kvalitet end de hurtige kommentarer.
Ifølge den svenske pr-mand, Hans Kullin, som blogger på adressen kullin.net, er antallet af links til aftonbladet.se vokset med 12 procent i den første måned med den nye trackback-funktion.
Trackback er en rigtig god ide for medier, som har vanskeligt ved at styre kommentarerne men gerne vil have respons fra læserne.
Ulempen ved trackback er, at det er svært at have en egentlig dialog, men hvis den dialog har en tendens til at mudre og ikke giver megen værdi, kan man nok undvære den.
Hvis man vil genere Aftonbladet kan man selvfølgelig oprette en blog på et par minutter, for eksempel på wordpress.com eller blogger.com, og så skrive et perfidt indlæg med et link til aftonbladet.se, men det er lidt mere besværligt end at skrive en kommentar, og der er tilsyneladende ikke mange, der gider gøre sig den ulejlighed.
Desuden er det ikke hele blogindlægget, der vises efter artiklen på aftonbladet.se, men kun et kort udsnit, så skaden er til at overse, hvis det skulle ske.
Mig bekendt er der ingen medier herhjemme, der har forsøgt noget tilsvarende.
De er så småt begyndt at linke ud til andre medier, men de er ikke meget for det, for de vil helst holde på de besøgende og prøver tydeligvis at bilde dem ind, at deres websted er det eneste på nettet.
Måske kan trackback lave om på det. Det er en slags handel: Hvis du giver mig et link, giver jeg dig et link.
Begge parter får noget ud af det.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.