Amerikanske Facebook er på kant med de danske forbrugerbeskyttelsesregler, når det sociale online netværk udnytter brugernes egne indkøb til at sælge annoncer.
"Temmelig problematisk," lyder det fra Søren Iversen, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
I forvejen har den amerikanske borgerrettighedsorganisation MoveOn.org sat en kampagne i gang mod, hvad den kalder et klart bud på brugernes privatliv.
Også tusinde af brugere på Facebook protesterer mod Facebooks nye tilbud til annoncører, kaldet Facebook Beacon.
Reklamesøjler
Ideen med Facebook Beacon er, at virksomheder kan udnytte de af deres kunder, der er brugere på Facebook, til at annoncere overfor andre brugere på det hastigt voksende sociale online netværk.
Med andre ord risikerer brugerne at blive reklamesøjler for bøger, film, kondomer eller andet, som de har købt på nettet.
Ifølge Facebook får brugerne mulighed for at sige fra overfor at blive brugt på den måde. Men de skal sige aktivt fra for hver gang, og foretager de sig ikke noget, vil de bliver brugt som reklame på deres egen profil på Facebook.
Det er ikke muligt én gang for alle at modsætte sig at blive brugt på den måde.
Ifølge Søren Iversen er det disse forhold, der er på kant med den danske persondatalov.
"Når man besøger en netbutik for at købe en bog, så sidder man jo ikke og tjekker alle mulige ting, der er skrevet med småt," siger Søren Iversen.