ComputerViews:: "Bumpy ride".
Sådan beskriver Carlsbergs it-direktør Lars Krejberg Pedersen ølproducentens proces med at outsource it-driften til IBM.
Bag denne med meget lidt flatterende betegnelse ligger unægtelig problemer, som aldrig er nået til offentlighedens kendskab. Af gode grunde.
Man hænger nemlig ikke sine tætte samarbejdspartnerne ud. Slet ikke, når parterne er dybt afhængige af i den daglige drift.
Tidligere topchef Jess Søderberg fra A.P. Møller - Mærsk har da også pure frifundet IBM for selskabets it-problemer, som analytikere over for Computerworld.dk har vurderet til 1,3 milliard i rene it-tab.
Skærende kontrast
Men måske er det ikke så enkelt endda. Udmeldingen fra Søderberg står dog i skærende kontrast til, hvad kilder har fortalt til Computerworld, hvor ikke mindst en medarbejderflugt efter overtagelsen af DM Data og Mærsk Data havde betydelige negative konsekvenser for udviklingen af et nyt it-system til Maersk Line.
Kilder taler endvidere også om, at de to parter – som en konsekvens af driftproblemer parterne i mellem – indgik en særlig aftale, der angiveligt skulle betyde at der skal betales klækkelige bøder, hvis systemerne var ufunktionsdygtige selv i meget kort tid.
Om Smedegaard i forbindelse med den "bumpy ride" hos Carlsberg har talt med store bogstaver over for IBM, melder historien intet om.
Men en ting er sikkert.
I sin tid som topchef for Carlsberg, blev der rettet gevaldigt op på it-funktionen.
Hvis der blev slået i bordet, så er Smedegaard formentlig også parat til at gå i flæsket på IBM med hans nye, blå kampuniform på fra A.P. Møller.
Måske vil det endda betyde et opgør med den historisk tætte relation mellem Esplanaden og IBM – en relation, der blev indledt af den legendariske Mærsk Mc-Kinney Møller..
Den hidtidige "bumpy ride" skal i hvert fald ændres til en "steady ride".
Gå til Computerworlds store tema om A.P. Møller - Mærsks it-problemer.