Computerworld News Service: Facebook har løftet sløret for Facebook Ads, der et nyt tilbud til dets annoncører.
Facebook Ads er et reklamesystem, der skal gøre det lettere for annoncørerne at ramme de rette målgrupper blandt Facebook-brugerne.
Med et forventet overskud på 768 millioner kroner i år er Facebook nødt til at gøre en større indsats for at målrette reklamerne og lette distributionen.
Forventer dramatisk øgning
Facebook er verdens andenstørste sociale netværk; MySpace indtager førstepladsen.
Der er forventninger om, at Facebook vil øge indtjeningen dramatisk, da selskabet har den hastigst voksende gruppe af brugere, som frivilligt har afgivet en mængde informationer om dem selv i deres profiler og gennem deres aktiviteter på sitet.
Facebook Ads, der støttes af 60 store firmaer - som Coca-Cola, Blockbuster og Verizon Wireless - indeholder tre væsentlige komponenter.
Firmaer kan oprette profiler ligesom privatpersoner kan det i dag.
Reklamer kan deles
SocialAds gør det muligt for brugerne at dele reklamer, som de finder relevante, med andre. Facebook vil lave et interface, hvor reklamekøberne kan hente information om brugernes aktiviteter.
Ved lanceringen var der flere end 100.000 virksomhedsprofiler, kaldt Facebook Pages, på sitet.
Virksomhederne kan designe deres egen side, placere information, fotos, videoer, musik og applikationer, som Facebook-brugerne kan interagere med.
Reklamer anbefales
Folks aktiviteter på en Facebook Page kan deles med deres Facebook-"friends. Det er noget Facebook, som forventer vil forbedre effekten, da reklamen er anbefalet af en bekendt.
Med Facebook Insights får annoncørerne adgang til data om aktivitet, demografi, reklamevisninger og tendenser relateret til deres side.
Det vil ikke være muligt at få adgang til informationer, der kan afsløre brugerens identitet.
Firmaet har også løftet sløret for et program, der gør det muligt for brugerne at dele oplysninger om deres aktiviteter på internettet.
Der er 44 websites, der deltager i programmet Facebook Beacon.
Indehaveren af websitet bestemmer selv, hvilke handlinger, som brugeren kan med sine Facebook-venner, det være sig salg på auktioner, køb af ting eller visning af et videoklip. Blandt deltagerne i Beacon er eBay, Fandango, CollegeHumor, Travelocity og Citysearch.
Oversat af Bo Madsen.