Enhedslistens spidskandidat til Folketinget, Johanne Schmidt-Nielsen, mener, at fildeling skal være lovlig, og digital rights management, DRM, ulovlig.
En modernisering af ophavsretten, kalder hun det.
”Jeg tror, at det er en illusion at tro, at man kan stoppe kopiering. Det er at stikke hovedet i busken. Politikerne bliver nødt til at erkende, at der er behov for at nedsætte en kommission, der tager spørgsmålet op om, hvordan kunstnerne kan blive kompenseret for deres arbejde,” siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Ryster på hovedet
Hos pladeselskabet EMI ryster administrerende direktør, Michael Wermuth på hovedet over forslaget.
Ophavsretsloven er ikke sådan at modernisere, mener han.
”Jeg er meget skeptisk, når det handler om at finde en model, hvor kunstnerne bliver kompenseret ordentligt. Det ville jo også gælde alle mulige andre ting end musik. Bøger, film. Alt muligt, hvor der er ophavsret,” siger Michael Wermuth.
Enhedslisten kan heller ikke komme med et klart bud på en mulig ny fordeling af kagen.
”Mit budskab er bare, at vi må tage situationen alvorligt. Det er en illusion, at man kan stoppe kopiering, så vi skal have igangsat et seriøst arbejde, der handler om, hvordan man kan støtte kunstnerne samtidig med, at man bruger de muligheder, somk internettet har,” siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Udover at lovliggøre fildeling vil Johanne Schmidt-Nielsen arbejde for at ulovliggøre DRM.
”Den anden side af det her er, at internettet er et fantastisk redskab til at sprede viden og kultur meget længere, end man hidtil har kunnet. Det er gammeldags ikke at forholde sig til de muligheder, som internettet rummer,” siger hun.
Problem for forretningsmodellen
EMI har forståelse for, at DRM kan være problemfyldt for forbrugere og har således givet mulighed for at købe digitale kopier, der ikke er spærret af kopisikring.
Ideen er, at det skal være nemmere at bruge musikken på forskellige typer afspillere.
”Hvis man lovliggør kopiering, så vil DRM nok være den eneste måde, at følge forbruget på, hvilket jo ville være nødvendigt for at sikre den rette kompensation,” siger Michael Wermuth.
Han er bekymret for, at man ikke rigtig har gennemtænkt hvad det vil betyde, hvis man gør fildeling lovligt.
”Jeg tror, at man risikerer at undergrave forretningsmodellen for alle dem, der er med til at frembringe et værk. Det er jo både dem, der skriver værket, dem, der fremfører det, dem, der promoverer og producerer det og så videre, der skal kompenseres. Jeg har meget svært ved at se, hvordan det skulle foregå, hvis der bare kan kopieres frit,” siger Michael Wermuth.
Den forretningsmodel er Johanne Schmidt-Nielsen dog ikke så optaget af.
Ingen samvittighedskvaler
”Jeg har sådan set ikke nogen samvittighedskvaler overfor de store pladeselskaber. Det, der er relevant for mig, er hvordan man kan støtte kunstnerne, - kke hvordan man kan støtte de store pladeselskaber,” siger hun.
Hun nævner, at MySpace for eksempel kan være et godt sted at få udbredt viden om musik til alle mulige mennesker uden om de store selskaber.
”Ellers kan det være, at bands skal købe sig til den promovering, som pladeselskaberne står for i dag. Det kan jeg ikke svare på. Vi må bare indse, at kopiering ikke kan stoppes, og vi må se på andre måder at kompensere kunstnerne for deres arbejde,” siger Johanne Schmidt-Nielsen.