Ved denne verdens store begivenheder har man indrettet særlige presserum.
I gamle dage var det røgfyldte lokaler fyldt med svedlugtende journalister, der sad tæt og klampede løs på skrivemaskiner og indtelefonerede artikler til redaktionen to minutter før deadline.
Når artiklerne var afleveret, gik man på værtshus og udvekslede de rigtige historier.
I dag er der ingen røg, ingen skrivemaskiner, ingen deadlines. Og man går slet ikke på værtshus, for de er også røgfri.
Til gengæld er der kommet et nyt slags presserum. De er virtuelle, har åbent hele døgnet, og man kan komme ind uden pressekort.
Alle større virksomheder har et, og de bedste har formået at gøre deres presserum til væsentlige informationskilder – ikke bare for pressen.
Virtuelle presserum
Informationstjenesten TechMeme, som indsamler nyheder fra it-verdenen, offentliggjorde for nylig TechMeme Leaderboard, en liste over de 100 it-informationskilder, der oftest optræder på TechMemes forside.
Den er domineret af nye og gamle medier, men der er også tre virtuelle presserum: Microsoft, Apple og Nokia.
Det er godt gået, at tre virksomheder kan få deres presserum med på den liste, og at deres presserum opfattes som væsentlige nyhedskilder.
De tre virksomheders presserum er ikke på nogen måde nyskabende, men deres popularitet som nyhedskilder er forsigtige eksempler på den tendens, at virksomheder opretter deres egne medier og derfor ikke er afhængige af at få deres historier ud gennem den traditionelle presse.
Sociale medier i presserummet
Andre virksomheder har for alvor opdaget, at presserummene besøges af andre end pressen. De er gået et skridt videre og er begyndt at eksperimentere med sociale medier i deres virtuelle presserum.
Cicso er langt fremme i skoene med news@Cisco, hvor der er blogs, videoer, podcasts og ‘Tell Us What You Think’.
Og henne hos Virgin Megastore er de gået helt amok med Virginmega Mashup som byder på musikvideoer, venner, top-ti lister og meget mere.
Det er ganske interessant at følge denne udvikling, som kun lige er begyndt.
Eksperimenterne i presserummene vil uden tvivl finde vej til virksomhedernes generelle kommunikation med omverdenen.
Mere information direkte til målgruppen – og mere interaktion med den.
Eksempelvis er vi ved at vænne os til, at vi kan skrive en kommentar eller starte en debat på snart sagt ethvert websted.
Det forventer vi også kan ske på virksomhedernes websteder. Og hvis vi ikke får muligheden, gør vi det bare et andet sted. Det er ikke i virksomhedernes interesse, derfor er de langsomt ved at åbne sig for omverdenen.
De tager små, forsigtige skridt, og de første tages i presserummet.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.