Googles resultat for tredje kvartal 2007 slog forventningerne, og med en omsætningsstigning på 57 procent blev den samlede aktieværdi torsdag presset op på 1.000 milliarder kroner. Det skriver Financial Times.
Det gør Google til den næstmest værdifulde teknologivirksomhed. Selskabet er kun overgået af Microsoft og ligger for første gang foran Cisco Systems, skriver avisen.
Det er lykkedes for Google både at forbedre sin markedsandel og samtidig øge effektiviteten af sit online reklamesystem.
Google: Vi kan mere end søgning
Det er lykkedes at øge annonceomsætningen for hver søgning - et område, hvor virksomheden allerede er dobbelt så effektiv som Yahoo.
Overfor Financial Times afviser Google-medstifter, Sergey Brin, at Google er afhængig af sit online-annoncesystem på trods af en række dyre investeringer for at bryde ind på andre annoncemarkeder som radio og tv.
”Folk tror, at vi kun kan en ting, fordi den ting går så godt,” siger Sergey Brin til Financial Times.
Han fortæller, at Google har fået succes med annoncesalg, selvom selskabet ikke blev taget alvorligt, da det begyndte med det.
Ifølge Bloomberg.com har Google planer om at udvide sin reklameaktivitet til både mobiltelefoner og videoerne på Youtube.
Lettede investorer
Omsætningen nåede 22,3 milliarder kroner i tredje kvartal, mens overskuddet nåede 5,6 milliarder kroner - eller 17,6 kroner per aktie.
Det svarer til en stigning på 46 procent.
Resultatet er en lettelse for investorer efter, at andet kvartals resultat var en smule under forventning på grund af øgede ansættelsesomkostninger.
Også i tredje kvartal ansatte Google mere end 2000 mennesker og har i alt 16.000 ansatte.
I august sad Google på 61 procent af markedet for søgninger på verdensplan - langt foran Yahoos 14 procent og Microsofts fire procent, ifølge Bloomberg.com
Google nægter at udtale sig om rygterne om en forestående Google-telefon, men medstifter Larry Page bekræfter, at virksomheden undersøger en række måder til at få større betydning i mobilbranchen.