Adobe MAX 2007, Barcelona: Med programmer som Adobe Media Player og tekstbehandlingsprogrammet Buzzword samt en vision om, at software skal leveres som en service, rykker grafikgiganten længere og længere ind på konkurrenter som Microsofts og Googles territorium.
I forbindelse med Buzzword annoncerede Adobe også, at firmaet vil starte en dokumentdelingstjeneste med navnet Share. Tjenesten skal benyttes til at gemme og dele dokumenter online, og den bliver gratis.
"Vi er i konkurrence med Microsoft, men vi ser mest de nye produkter som naturlige tilføjelser til programpakker som Acrobat," siger Robert Raiola, Adobes marketingsdirektør for EMEA til Computerworld.
Han understreger dog samtidig, at eksempelvis Buzzword ikke er et teknologisk eksperiment, men et reelt produkt, som vil positionere sig på markedet for online-tekstbehandlere.
Programmet afvikles i Adobes egen Flash-afspiller, og er en direkte konkurrent til Googles online-baserede kontorpakke.
Samtidig luftede Robert Raiola, at Adobe vil komme med mange flere software-tjenester via nettet, de såkaldte software as a service-tjenester.
Den synlige selvsikkerhed er dog krydret med et enkelt forbehold fra den franske marketingsdirektør.
"Vores produkter er lidt anderledes end eksempelvis Googles og Microsofts, så der skal nok blive plads til alle," lyder de eneste varsomme ord fra Robert Raiola, der ellers strutter af marketing-selvtillid.
Fokus på net-brugerfladen
Udover de nye produkter vil Adobe traditionen tro også skabe værktøjer, der kan bruges af udviklere i de enkelte virksomheder.
Mange virksomheder har brugt store mægder energi på at bygge en solid infrastruktur, og nu er tiden kommet til det næste trin på stigen, lyder udmeldingen.
"Virksomhedernes næste fokuspunkt bliver på udadvendte brugerflader i web-applikationer," siger Robert Raiola.
"Teknologien er klar, de fysiske enheder er klar, så nu er det tid til at udviklerne for alvor går i gang."
Video på net og håndholdte
Adobe satser ligeledes på at blive den virksomhed, der skal danne platform for video på nettet og på håndholdte enheder.
"Det største skridt, der er sket på nettet i det seneste år er udbredelsen af video," siger Robert Raiola.
"Rigtig mange professionelle firmaer er begyndt, men vi har kun set toppen af isbjerget."
Grafikgiganten vil også deltage på de mobile enheder, og firmaet har allerede taget det første solide skridt ind på den mobile kampplads.
Deres Flash Light-produkt, der netop er lanceret i version 3, bliver nemlig integreret i alle Nokias og japanske DoCoMo-mobiler i fremtiden, hvilket Adobe selv anslår til at løbe op i en milliard enheder inden 2010.
Adobe MAX 2007 afholdes i USA, Spanien og Japan, og er firmaets årlige konference, der benyttes til at udveksle visioner og fremvise produkter.