ComputerViews: Yahoo har mere end 412 millioner unikke brugere verden over.
Og trods Google er indbegrebet af cool, har Yahoo de sidste fem år trukket flere brugere og mere trafik end Google. En simpel graf på Alexa.com viser, at Googles trafik kun har overgået Yahoos to gange siden 12. september 2003.
Og i sidste regnskabsår tjente Yahoo mere end fem milliarder kroner.
Alligevel står virksomheden som taber i kapløbet med Google. Sammenligner man de to selskabers aktiekurser, stiger Google mod skyerne, mens Yahoo falder svagt.
Kan investorerne ikke regne?
Svaret er jo, det kan de godt.
Googles årsregnskab viste nemlig et netto overskud på mere end 15 milliarder kroner. Og dette er bare den foreløbige kulmination på en serie af regnskaber, der hver især har overgået det forrige. Så selv om Yahoo viser pæne og nydelige resultater, så blegner de i forhold til Google.
Et eksempel: Google landede en milliardaftale med online mødestedet MySpace om annoncering for tjenestens millioner af brugere. Microsoft fik en aftale med en anden komet, Facebook.
Yahoo stod alene tilbage uden for det nye annoncemarked og fik først for nylig en aftale med en engelsk konkurrent, Bebo, der kun sidder på 1,18 procent af brugerne af den type websites.
Internettets pionerer
Yahoo var lige som Amazon.com og eBay pionerer.
I en skurvogn grundlagde de to studerende Jerry Yang og David Filo en milliardforretning på at vise brugerne vej på nettet. Pengene tjener de i hovedsagen på annoncekroner.
Men under chefen Terry Semel er Yahoo overhalet af Google, der ikke alene tjener flere penge på at placere små reklamelinks.
Google har på kort tid fået Yahoo til at ligne om en lettere brugt stationcar i forhold til Googles Formel 1 racer.
Ikke alene tjener Google flere penge, men fremturer med at demonstrere sin overmagt ved at udsende et væld af nye tilbud til brugerne. Gmail, Google Earth, Google Map, Google Docs, Blogger, YouTube er bare nogle få eksempler på Google produkter.
Står helt stille
Problemet for Yahoo er ikke, at man ikke kan matche Googles teknologi eller udvalg af tilbud til brugerne. Det grundlæggende problem er, at Yahoo står tilbage som en konservativ stillestående virksomhed i omverdenen – læs: brugernes øjne.
Og på sigt kan det blive ualmindelig farligt for selskabets ellers udmærkede forretning.
Som forbrugere er flest, vil de begynde at sive det, der opfattes som bedre.
Om denne opfattelse af Google som bedre er korrekt er for så vidt underordnet. Det afgørende er, hvad den store masse af brugere mener at vide. Og siver brugerne, siver annoncekronerne.
Yahoo har sat den tidligere chef Terry Semel på porten til fordel for Jerry Yang. Men heller ikke mere end, at Terry Semel stadig sidder som bestyrelsesformand for selskabet, og har stadig en væsentlig indflydelse på kursen fremover.
At ændre image er svært – meget svært. Og det forudsætter at Yahoo! sender klare signaler til omverdenen. Om at være ny og anderledes. Cool. Alt det Semel og Yang ikke er.
Længere.