Verden taber troen på Yahoo

ComputerViews: Kan det virkelig være rigtigt, at Yahoo står på afgrundens rand? Omverdenen er ved at tabe troen.

ComputerViews: Yahoo har mere end 412 millioner unikke brugere verden over.

Og trods Google er indbegrebet af cool, har Yahoo de sidste fem år trukket flere brugere og mere trafik end Google. En simpel graf på Alexa.com viser, at Googles trafik kun har overgået Yahoos to gange siden 12. september 2003.

Og i sidste regnskabsår tjente Yahoo mere end fem milliarder kroner.

Alligevel står virksomheden som taber i kapløbet med Google. Sammenligner man de to selskabers aktiekurser, stiger Google mod skyerne, mens Yahoo falder svagt.

Kan investorerne ikke regne?

Svaret er jo, det kan de godt.

Googles årsregnskab viste nemlig et netto overskud på mere end 15 milliarder kroner. Og dette er bare den foreløbige kulmination på en serie af regnskaber, der hver især har overgået det forrige. Så selv om Yahoo viser pæne og nydelige resultater, så blegner de i forhold til Google.

Et eksempel: Google landede en milliardaftale med online mødestedet MySpace om annoncering for tjenestens millioner af brugere. Microsoft fik en aftale med en anden komet, Facebook.

Yahoo stod alene tilbage uden for det nye annoncemarked og fik først for nylig en aftale med en engelsk konkurrent, Bebo, der kun sidder på 1,18 procent af brugerne af den type websites.

Internettets pionerer

Yahoo var lige som Amazon.com og eBay pionerer.

I en skurvogn grundlagde de to studerende Jerry Yang og David Filo en milliardforretning på at vise brugerne vej på nettet. Pengene tjener de i hovedsagen på annoncekroner.

Men under chefen Terry Semel er Yahoo overhalet af Google, der ikke alene tjener flere penge på at placere små reklamelinks.

Google har på kort tid fået Yahoo til at ligne om en lettere brugt stationcar i forhold til Googles Formel 1 racer.

Ikke alene tjener Google flere penge, men fremturer med at demonstrere sin overmagt ved at udsende et væld af nye tilbud til brugerne. Gmail, Google Earth, Google Map, Google Docs, Blogger, YouTube er bare nogle få eksempler på Google produkter.

Står helt stille

Problemet for Yahoo er ikke, at man ikke kan matche Googles teknologi eller udvalg af tilbud til brugerne. Det grundlæggende problem er, at Yahoo står tilbage som en konservativ stillestående virksomhed i omverdenen – læs: brugernes øjne.

Og på sigt kan det blive ualmindelig farligt for selskabets ellers udmærkede forretning.

Som forbrugere er flest, vil de begynde at sive det, der opfattes som bedre.

Om denne opfattelse af Google som bedre er korrekt er for så vidt underordnet. Det afgørende er, hvad den store masse af brugere mener at vide. Og siver brugerne, siver annoncekronerne.

Yahoo har sat den tidligere chef Terry Semel på porten til fordel for Jerry Yang. Men heller ikke mere end, at Terry Semel stadig sidder som bestyrelsesformand for selskabet, og har stadig en væsentlig indflydelse på kursen fremover.

At ændre image er svært – meget svært. Og det forudsætter at Yahoo! sender klare signaler til omverdenen. Om at være ny og anderledes. Cool. Alt det Semel og Yang ikke er.

Længere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere