Commodore 64 bragte spil med indhold og historier ind i billedet.
Computerens hurtige udbredelse på verdens drengeværelser blev begyndelsen til enden for grillbarens arkademaskiner med historieløse og ensformige spil.
Ser man tilbage på 25 år med Commodore 64, fik den en enorm stor betydning for 80’ernes spilindustri, og blev derved rollemodel for mange af de spiltitler, vi ser i dag.
Kvalitetstid foran skærmen
Det var i forbindelse med Commodore 64, at mange så deres første adventure-spil. En spiltype, der i dag har udviklet sig til en kæmpe genre.
"Til Commodore 64 kom længere og mere avancerede adventure-spil, hvor man for alvor begyndte at arbejde med gameplay og fortælling," siger Lars Konzack, spilforsker ved Aalborg Universitet.
"Til forskel fra arkadespillene fik man sammenhængende historier, som man kunne spille over lange perioder."
Arkadespillene var præget af, at man skulle blive hurtigt færdig, så der igen skulle proppes mønter i boksen. Den måde at spille på gjorde Commodore 64 op med.
Spillerne fik langt mere tid til at spille, hvilket igen bevirkede, at spillene blev længere og bedre. Den trend ser man også fra de computerspil, som produceres i dag.
"Adventurespillene blev også udviklet til andre platforme tilbage i 70’erne, men med sin store popularitet gjorde Commodore 64 for alvor de indholdsmættede spil udbredte," siger Lars Konzack.
"Flere af de folk, der i dag arbejder i spilindustrien, kommer netop fra den danske demo-scene i 80’erne, så på den måde er Commodore 64 også blevet en del af fundamentet for dagens spilindustri."
Den første spilgeneration
Commodore 64 var også med til at vende gavemønstret hos konfirmander af det mandlige køn.
Nu ønskede drengene sig ikke længere en knallert, men en computer. Commodore 64 blev således tilgængelig for rigtig mange.
Det havde man ikke set før, og blev startskud på en helt ny generationstype - spilgenerationen.
Commodore 64 blev den mest solgte hjemmecomputer i 80'erne med 25 millioner solgte eksemplarer.