Internetkunder kan snart risikere at skulle betale ekstra for at få lov til at bruge deres internetforbindelse fuldt ud.
Det betyder at der skal betales ekstra for faktisk at benytte forbindelsen til grænsen, selvom en kunde har en flatrate forbindelse på eksempelvis 10 megabit per sekund.
Det vurderer John Strand, der er direktør hos konsulentfirmaet Strand Consult.
"Jeg tror vi vil opleve, at Quality of Service bliver et produkt. Du har op til en eller anden båndbredde, men vil du have garanti, Quality of service, så er det noget du skal betale ekstra for," siger John Strand.
Mangel på båndbredde
Problemet er, at internetudbyderne på sigt risikerer at løbe tør for båndbredde, fordi video, film og spil på nettet får forbruget til at stige. Og det vil give kapacitetsproblemer, spår det New York-baserede analysehus ABI Reseach.
I USA har problemet allerede fået internetfirmaet Comcast til at lukke for enkelte kunders forbindelse til nettet, fordi selskabet mener, at det store forbrug sænker farten på nettet for andre kunder, skriver Washington Post.
Hos den danske internetleverandør Fullrate betragter man kundenes internetforbrug på samme måde som en restaurant ser på et tag selv-bord, forklarer marketingdirektør Peter Mægbæk Madsen.
"Det kan godt være at der er en kraftig herre tømmer hele fadet og at andre blot tager en pindemad. Og sådan lader vi det være. For det er ad libitum, og det er flatrate vi sælger," siger Peter Mægbæk Madsen.
Undersøger mistænkeligt forbrug
Derfor kender man godt til kunder som bruger deres kapacitet fuldt ud. Og firmaet undersøger da også jævnligt forbrug, som har en mistænkelig adfærd.
Ifølge direktøren sker det typisk, hvis kunderne bruger forbindelsen til grænsen hele tiden. Nogen gange viser det sig at en kunde snyder ved at dele med andre eller ved at bruge forbindelsen professionelt.
"Vi laver ikke razziaer. Vi holder øje med det, når nogen bruger voldsomt meget båndbredde," siger Peter Mægbæk Madsen.
Hos konkurrenten Cybercity har man ikke set storforbrugere som et problem i de sidste mange år, fortæller pressechef Peter Glüsing.
"Vi lader kunderne bruge deres abonnement og forbindelser så meget som de har lyst til, og vi blander os ikke," siger Peter Glüsing.
Der bliver lukket for forbindelser
Men ifølge teleanalytiker Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan er det ikke alle internetoperatører, der har den samme holdning til kundernes dataforbrug.
Han fortæller, at der findes internetoperatører, som lukker for kundernes forbindelser.
"De siger det bare ikke til deres kunder," siger Torben Rune.
Ifølge analytikeren foregår det typisk ved at operatørerne følger med i kundernes internetforbrug løbende.
Opdager udbyderen et unormalt højt forbrug, kontakter operatøren kunden for at spørge, om man kan tilbyde et andet produkt, hvor forbruget ikke har så stor en betydning, forklarer Torben Rune.
"Min fornemmelse er, at alle danske operatører, der tilbyder internetadgang til erhvervs- og privatkunder, foretager tjek og kontroller," siger Torben Rune.
Overbooker linier fra central
Problemet er ifølge teleanalytikeren, at operatørerne typisk dimensionerer bredbåndsnetværkene, så de kan håndtere et normalforbrug fornuftigt. Der betyder at kunder i samme område typisk deler en linie væk fra centralen.
"Der er en hvis form for overbookning. Og den overbookningsfaktor går i stykker, hvis en kunder bruger al båndbredden," siger Torben Rune.
Ifølge Torben Rune er problemet at operatørerne sælger en discountvare som om det var en luksusvare.
Derfor burde branchen ifølge Torben Rune blive bedre til at forklare kunderne, hvad de egentlig køber. Dermed efterlyser han en differentiering, så forskellene i kvalitet blev eksponeret.
"Jeg tror ikke, der er ret mange kunder, der er klar over, hvilke begrænsninger der ligger i en ganske almindelig ADSL-linie," siger Torben Rune.