Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI har netop opgjort året der gik.
I organisationens årsskriftet har IFPI således samlet statistikker, hitlister, trends, tendenser og artikler om pladebranchen i året 2006.
Tallene viser for første gang i fem år en fremgang i omsætningen, og det er det digitale salg, som trækker læsset i den rigtige retning.
Dansk musik ikke går ned
Trods en tilbagegang på fire procent for den danske musik sammenlignet med juli 2006 var den regnfulde sommer generelt god for pladebranchen.
IFPI's medlemmer omsatte for godt 30 millioner kroner i juli, hvilket er ni procent over niveauet i samme måned sidste år.
Det digitale salg udgør nu mere end 14 procent af omsætningen, hvilket er tæt på en fordobling af niveauet fra samme tid sidste år.
Det digitale salg medvirker således til at sikre pladebranchen en lille fremgang efter fem års fald i omsætningen.
Vi køber i ferie og weekend
Ser man på kurven over salget af digitale musiknumre, er den stødt voksende i perioden, hvilket er udtryk for en generel stigning i antallet af downloadede sange.
Dykker man lidt længere ned i tallene, kan man desuden se, at købere af digitale downloads især foretager deres indkøb når de har fri eksempelvis i weekenden eller ferier.
Tendensen er især tydelig lige efter jul, hvor de mp3-afspillere, der er blevet givet i julegave skal afprøves.
De fem mest populære digitale singler sidste år var:
1. Basshunter, Boten Anna
2. Shakira, Hips Don’t Lie
3. Gnarls Barkley, Crazy
4. Nik & Jay, Boing
5. Infernal, Ten Miles