Bilka har oplevet et markant fald i antallet af sure kunder, efter varehuskæden begyndte at sælge DRM-fri musik på nettet.
Siden juni har Bilka solgt musik online fra pladeselskaberne Universal og EMI.
Og det skulle gerne blive til meget mere.
”Vi er i løbende dialog med alle pladeselskaber om forsøgsordninger, der kan løsne op for kopibeskyttelse. Først når den er væk, bliver online-musik et reelt alternativ til cd’erne. Og det er fordi, kunder vil ikke have bøvl med varer, som de betaler penge for,” siger Erik Eisenberg, kommunikationschef i Dansk Supermarked, der blandt andet står bag kæderne Bilka, Føtex og Netto.
Presset vokser
Godt 30 procent af de to millioner sange i Bilkas online-musikbutik er i dag uden DRM-beskyttelse.
I USA er blandt andet den største detailkæde, Wall-Mart, begyndt at sælge online-musik uden DRM-beskyttelse.
Og når den slags giganter går ind i online-musiksalget, så er det noget, der batter internationalt, påpeger professor Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet, Institut for Informations- og medievidenskab.
”Når sådan en virksomhed går ind, så bliver det meget svært for andre at opretholde DRM-systemer. Det ligger et pres på leverandører af musik,” siger Niels Ole Finnemann.
Det er dog endnu usikkert, om Wall-Mart vil erobre markedsandele fra Apples online-musikbutik iTunes eller om markedet blot bliver større, mener Niels Ole Finnemann.
Jobs dumpet?
Selv om Apples øverste chef Steve Jobs tidligere i år har opfordret musikindustrien til at droppe DRM-systemer for at forhindre ulovlige kopier, har Apple endnu ikke fået lov af Universal til at sælge pladeselskabets DRM-fri musik.
Iagtagere mener, at dette skyldes et stadig mere spændt forhold mellem de to giganter.
Også andre giganter som Sony BMG og Warner Music afsøger terrænet for at udsende online musik uden DRM, skriver blandt andet nyhedstjenesten Siliconrepublic.com.
Se hvad sangene koster på nettet her.