De tungeste elefanter inden for forbrugerelektronik har opdaget, at handel over internettet er kommet for at blive, og lige nu stikker de for alvor snablen frem.
I sidste uge gik Danmarks største indkøber af forbrugerelektronik, Elbodan, ind i en massiv nethandel-satsning, da selskabet satte strøm til onlinebutikken happii.dk.
Det norsk ejede Elbodan står blandt andet bag kæderne Punkt1, Expert, 2tal, Elplus og Lysmesteren og er med en omsætning på små tre milliarder kroner årligt en sværvægter inden for de hvide og brune varer.
Store indkøbsmuskler
Med Elbodans entre får branchens store danske netbutikker som wupti.com, SHG og Elgiganten en konkurrent med rigtig store indkøbsmuskler.
Men selv om navnet happii.dk er helt nyt, er selve konceptet bag den ny online-butik dog ingenlunde nyt.
I realiteten er happii.dk teknisk set en klon af online computerudstyrsbutikken Proshop, som Elbodan købte to-tredjedele af i maj i år. Man kan sige, at Proshops gennemautomatiserede koncept udgør motoren i happii.dk.
Og det er såmænd også Proshop-manden Poul Thyregod, der står som direktør for satsningen happii.dk.
”Jeg fik 90 dage til at gøre happii.dk klar, efter at Elbodan købte Proshop,” forklarer Poul Thyregod.
Poul Thyregod solgte Proshop til Elbodan, fordi han efter eget udsagn kunne se, ”at Elbodan raslede med sablen”, og gjorde klar til en storstilet entre på internettet.
Og med selskabets store indkøbspower var det nok en god ide at alliere sig med Elbodan i stedet for at slås med dem, lød ræsonnementet.
Kan ikke længere ignoreres
”De store (forbrugerelektronik. red.) koncerner har haft råd til at læne sig tilbage og lade de mindre onlinebutikker slås om et begrænset marked. Men nu kan de se, at internethandlen vokser, og de kan ikke længere ignorere det,” siger Poul Thyregod, der forudser, at de store koncerner nu for alvor begynder at slås om onlinesalget.
Han henviser til, at internethandlen vokser med knap 30 procent om året efterhånden udgør 10 procent af den samlede detailhandel. Branchekilder anslår endvidere, at omkring syv procent af omsætningen på elektronik og hårde hvidevarer ligger på internettet.
Som altid er prisen i stærk fokus i online elektronikhandel, men happii.dk vil også slå på leveringssikkerhed og god service.
Konceptet minder unægtelig en hel del om wupti.com, der blev lanceret i slutningen af sidste år med penge fra blandt andet det århusianske energiselskab. NRGi.
Og for wupti.coms administrerende direktør, Torben Mouritsen, ligner happii.dk da mest af alt et kopiprodukt. Men det er han ingenlunde ked af.
”Det er godt, at Elbodan er gået ind, fordi det skærper fokus på internethandlen, og det er meget seriøse folk,” siger Torben Mouritsen, der oplever, at wupti.com har fået mere at bestille, efter at den nye konkurrent er kommet på banen.
Konsolidering på vej
Torben Mouritsen mener, at der er en konsolidering på vej, hvor mindre online butikker, som godt nok har skarpe priser, men hverken har leveringssikkerhed eller ordentlig kundeservice, bukker under.
Dermed tror Wupti-direktøren også, at markedet bliver udvidet med helt nye typer af kunder.
Regnskabstallene fra NRGi viser, at wupti.com alene brændte otte millioner kroner de i november og december 2006 – de to første måneder af wupti.coms liv.