Michael Mathiesens dansk-svenske Cellpoint, der producerer headsets, har haft en svær begyndelse, siden selskabet blev grundlagt i 2003, og selskabet jagter fortsat et sit første overskud.
Det sker i en tid, hvor konkurrencen på headset-markedet bestemt ikke er for nedadgående, siger aktieanalytiker Stig Nymann fra Gudme Raaschou, der blandt andet følger GN Store Nord.
"Der er hård konkurrence. Blandt andet er der sket det, at mobiltelefon-producenterne køber headsets og lægger dem ved, når de sælger en telefon. Det betyder jo, at folk får en opfattelse af, at det bare er noget, man får med. Det bliver sådan et tilhørs-produkt," siger Stig Nymann.
Nødvendigt med et brand
Stig Nymann forklarer, at markedet kan deles op i segmenter, hvor der både er dem, der laver billige og dyre headsets.
Da mobilproducenternes indtog på markedet ikke just har gjort det lettere at tjene penge på lavpris-segmentet, er det high-end produkter, der er mest interessante.
"Man skal op at have opbygget et brand, for at man for alvor kan tage en interessant pris. Der bliver både stillet krav til det æstetiske og det tekniske, hvilket kræver mange produktudviklinger. Så hvis man skal kunne gøre det til en fornuftig pris, kræver det, at man har nogle stordriftsfordele," siger Stig Nymann.
Skal satse på dyre produkter
Cellpoints bestyrelsesformand Michael Mathiesen peger på, at mobilproducenternes headset-strategi netop åbner op for, at en virksomhed som Cellpoint kan være underleverandør.
Samtidig lægger han dog ikke skjul på, at Cellpoint skal satse på de dyre produkter.
"Vores headsets adresserer sig helt klart til high-end-markedet," siger Michael Mathiesen.
Har lært lektien
Cellpoint, der har eksisteret siden 2003, havde sidste år et underskud på omkring 44 millioner danske kroner efter skat.
Selvom Michael Mathiesen flere gange har talt om, at et overskud var lige om hjørnet, føler han sig nu overbevist om, at Cellpoint når breakeven i 2007
"Vi ligger i nærheden af et breakeven inden for de kommende måneder," siger han.
Michael Mathiesen forklarer, at Cellpoint både har prøvet med software til mobiltelefoner og et alarmsystem – men at det nu udelukkende er headsets, det drejer sig om.
"Der er sket det, som der ofte sker, når man starter et selskab op – man prøver forskellige ting af. Vi har lært ganske meget, og det har så også kostet en del penge. Det er den proces, vi har været igennem."
Altid til salg
Michael Mathiesen fortæller også, at Cellpoint fortsat har ambitioner om at lægge arm med de store.
Samtidig afviser han dog ikke, at Cellpoint på et tidspunkt kan blive opkøbt af andre spillere på markedet.
"Min baggrund er jo, at alting er til salg, og jeg vil tro, at der – uden at sige for meget – godt kunne være flere ting på trapperne," siger Michael Mathiesen med henvisning til, at Cellpoints opkøb af et canadisk foretagende i sidste uge også er med til at gøre selskabet mere attraktivt.
Så det er ikke usandsynligt, at I på et tidspunkt bliver solgt?
"Nej, det det kunne man sikkert godt tænke sig. Vi skal jo hele tiden sørge for, at vi gør det bedst muligt i forhold til de chancer, vi har," siger Michael Mathiesen.