Artikel top billede

DR kæmper videre mod sortseere foran computerne

Ny brevkampagne rettet mod folk, der kun betaler radiolicens, er en påmindelse om medielicensen. DR håber på, at brevene kan generere en indtægt på knap 20 millioner kroner.

Med sidste uges 68.000 breve til radiolicens-betalende danskere håber DR stadig på at kunne kradse flere medielicens-kroner ind.

Men kampagnen er mere en påmindelse end en trussel, lyder det fra DR.

"Folk, der kun betaler radiolicens kan være i en situation, hvor de ikke ved, at de rent faktisk skal betale medielicensen," lyder det diplomatisk fra Rikke Sloth fra DR Licens og Programservice.

Som eksempler giver hun computer-ejere, der har bredbåndforbindelser på 256 kilobit per sekund eller derover samt mobiltelefoner, der kan modtage og gengive billeder fra DR.

Kampagnen koster ikke meget

Hun forklarer, at denne omgangs breve, der følger efter de 135.000 påmindelser, som DR udsendte for to måneder siden, ikke har kostet meget mere end portoen at sende ud.

"Vi kører ingen kampagner på tv eller i radioen. Til gengæld fik vi sidste år 10.000 danskere ud af 75.000 radiolicensbetalere til at betale for de fjernsynsudsendelser, som de rent faktisk så. Et resultat i den størrelsesorden vil være meget tilfredsstillende," siger Rikke Sloth.

Medielicensen koster 2.150 om året, hvorimod en radiolicens står en dansker i 320 kroner årligt.

I forhold til medielicensen ville en tilslutning på 10.000 danskere dermed betyde en merindtægt på 18,3 millioner kroner til DR's slunkne kasse.

Inspektører på udkig efter sortseere

Hun understreger dog, at det er svært at spå om kampagnens effekt, men folk, der kun betaler for radiolicens, og som samtidigt enten benytter et fjernsyn, bredbånd eller avanceret mobiltelefon, vil blive jagtet af DR's inspektører.

"I forbindelse med vores kampagne for to måneder siden havde vi også flere licensinspektører ude i marken end normalt. Og det sker igen til næste år, men vi har altid inspektører ude, der tjekker de folk, der enten ikke betaler eller kun betaler for radiolicens," lyder det fra licenschefen.

"Så længe folk betaler, så vil de dog ikke blive forstyrret af DR," siger hun.

Computere bliver registrerede

Et af de midler, som DR kan benytte sig af til at spore folk, der ikke betaler retsmæssigt, er registreringer fra forhandlere, der sælger pc'er.

Alle, der køber nye computere vil nemlig blive indberettet til DR, lige som det gør sig gældende, når man køber et fjernsyn.

Derimod er et forslag om at få adgang til bredbånds-udbydernes kundedatabaser blevet nedstemt i forbindelse med medielicensforhandlingerne.

Dermed kan DR ikke med sikkerhed vide, hvem der kigger med på computere af ældre dato, men stadig kun betaler radiolicens.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere