Bip.
"Om 500 meter kører du forbi Humlum Kirke, som ligger på venstre hånd. Kirken blev tidligere benyttet som sømærke af sømændene på Limfjorden."
Sådan kunne sms-scenariet være for bilister i Vestjylland om fire år, når Struer Museum får færdigudviklet sin sms-service til brug for formidling af oldtidsminder og historiske seværdigheder.
Museet har netop fået 1,3 millioner kroner i udviklingsstøtte til servicen, der vil foregå via GPS'ere, der formentlig vil være at finde i fremtidige mobiltelefoner.
Det skriver Dagbladet Holstebro-Struer.
Formålet med projektet er, at folk i området via sms lynhurtigt kan kontrollere om en gravhøj eller grusgrav er værd at stifte nærmere bekendtskab med.
Og museumsleder Torben Holm på Struer Museum, Torben Holm, forventer, at servicen kan udvikle sig til en eksport-succes.
"Alle kulturinstitutioner i verden vil jo stå med en interaktiv problemstilling om meget kort tid, og mobilproducenterne vil gerne tilbyde indhold. Begge dele kan vi udvikle," siger museumsdirektøren til Computerworld.
Han tør dog ikke sætte tal på, hvor meget servicen kan generere til den danske statskasse.
"Andre vil givetvis udvikle lignende services, men vi er ret langt fremme med mobile services i Norden," siger han.
Bliver turistguide med tiden
Sammen med de formidlingsmæssige fordele via mobiltelefonen, så peger Torben Storm på, at sms-servicen også kan sørge for konstant opdaterede oplysninger samtidigt med, at landskabet ikke vil blive forvandlet til en skilteskov.
"Med tiden vil servicen kunne udvikles til en turistguide, og så kommer der for alvor indhold på mobiltelefonen," siger han.
Torben Holm pointerer dog, at det naturligvis vil være muligt at slå servicen fra, så sagesløse bilister ikke bliver bombarderet med historiske oplysninger over mobilen, når man er på vej til købmanden.
Fungerer via mob-site
Når den kultur-interesserede når frem til en ønsket seværdighed, vil vedkommende have mulighed for at dybdegående informationer via et website på mobilen, et mob-site.
"På den måde kan man gøre informationsniveauet så dybt, som man ønsker det. Vi kan gå fra årstal og helt ned til udgravningsrapporter, hvilket jo er information i mange, mange lag, siger Torben Storm.
Til gavn for andre museer
Det fireårige udviklingsarbejde fra Struer vil blive benyttet på alle landets andre museer.
"Vi skal have udviklet en platform, som andre museer i landet kan benytte sig af, og selv fylde indhold i," siger Torben Holm.
Kulturministeriet, der står bag projektet, har nemlig betinget sig, at pionerarbejdet i Struer kommer andre danske museer til glæde.
"Vi er stolte af at skulle løfte det ansvar. Og i stedet for at det enkelte museum bruger en masse penge på at udvikle hvert sit system, så er det glædeligt, at vi kan slå os sammen om udviklingen én gang for alle," lyder det fra museumsdirektør Torben Holm.