Fra 2010 skal borgere og virksomheder kunne vælge at modtage og gemme alle breve, henvendelser samt korrespondancer enten via Borger.dk eller Virk.dk.
Indførelsen af en digital dokumentboks sker som et led i digitaliseringen af den offentlige sektor.
Dermed får Danmarks største service for elektronisk post, e-Boks, kamp om de offentlige kunder.
Det skyldes, ifølge den offentlige Digitale Taskforce's leder Lars Frelle-Petersen, at e-Boks-tjenesten ikke er tilfredsstillende.
Virker ikke for virksomhederne
"Der findes på nuværende tidspunkt ikke en digital dokumentboks, der virker fuldt ud for virksomhederne. Derudover skal dokumentboksen kunne varetage korrespondancen mellem borgere og det offentlige begge veje, hvilket e-Boks ikke kan i dag," fortæller han.
Den offentlige dokumentboks skal indeholde løsninger, som det blandt andet kendes fra SKAT, hvor borgerne kan modtage, opbevare og besvare korrespondancen fra SKAT.
"Når kommunikationen skal gå begge veje, kan borgerne sende e-mails, men det vil ikke være nok, da der kommer krav om sikkerhed og tryghed. Derfor skal vi i løbet af foråret 2007 have kigget på de konkrete funktionaliteter for den kommende dokumentboks," forklarer Lars Frelle-Petersen.
Derfor peger han på, at det er på nuværende tidspunkt er for tidligt at fastlægge sig på deciderede kravspecifikationer.
e-Boks kan være med i udbud
Lars Frelle-Petersen peger på, at der i dag findes mange forskellige dokumentboks-løsninger på markedet.
Og derfor skal den kommende platform for korrespondancen mellem den offentlige sektor og private samt virksomheder næppe opfindes fra bunden af.
"Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken. Og hvis vi skal bestille noget til over en million kroner i det offentlige skal vi i udbud. Og derfor er det jo meget sandsynligt, at vi skal finde frem til en udbudsform med hensyn til dokumentboksen," siger han.
Såfremt den digitale dokumentboks sendes i udbud udelukker Lars Frelle-Petersen på forhånd ikke e-Boks.
"Når Hr. og Fru Jensen samt virksomhederne skal kunne kommunikere med det offentlige, så kan e-Boks sagtens være en mulighed. Men det kan også være det bliver en anden leverandør," udtaler han.
e-Bokser hilser initativet velkomment
Administrerende direktør Henrik Andersen hos e-Boks hilser det offentlige initiativ velkommen.
Han påpeger samtidig, at han med spænding ser frem til, hvordan kravene til den kommende dokumentboks bliver skruet sammen.
"Vi kan byde ind med både erfaring og kompetencer, da vi har leveret digitale dokumenter til borgerne siden 2001. På den måde har vi udviklet en de facto-standard og viden om borgernes behov, som er helt unik for Danmark," siger han.
Og selvtilliden har ben at gå på.
For selv om e-Boks har kæmpet med underskud siden starten, så har selskabet første gang i 2006 farvet de røde tal på bundlinjen sorte, da e-Boks kom ud af sidste år med et overskud på 3,5 millioner kroner før skat.
Fuld digital kommunikation i 2012
Formålet med den digitale dokumentboks er direkte afledt af Globaliseringsrådets konklusioner fra sidste år, der pegede på et tilbud om en fuld digital kommunikation fra den offentlige sektor til borgerne i Danmark i 2012. For virksomheder vil dette blive en forpligtelse.
Lars Frelle-Petersen forklarer, at der i den sammenhæng ikke skal pilles ved de nuværende ERP-systemer mellem den private og offentlige sektor.
"Vi skal have fremmet denne form for system-til-system løsning, for det er til alle parters fordel. Men når det er dokumenter, der skal læses skal det foregå via dokumentboksen," fortæller han.
Efter forårets specifikationer af dokumentboksen vil Den Digitale Taskforce med Lars Frelle-Petersen i spidsen se på, hvordan den konkrete udvikling af boksen skal foregå.