Søgemaskinen Lycos Europe har svært ved at slå igennem i USA, selvom Lycos engang var en lysende stjerne på web 1.0 himlen.
Derfor relancerer Lycos sig som intet mindre end Jubii, der blev stiftet i 1995 i Danmark. Navnet forventes at blive introduceret senere i denne måned.
Det skriver The New York Times.
Jubii blev i 2000 købt af Lycos Europe. Lycos håber på et comeback i staterne med Jubiis navn og services, der består af e-mail, chat, foto- og fildeling, internettelefoni og meget mere.
Økonomisk trængt
Lycos Europe har også kraftigt brug for succes.
For i 28 kvartaler som aktieselskab har søgemaskinefirmaet måtte døje med underskud i 27 af dem.
Det eneste overskudskvartal kom efter salget af den svenske internetforretning, Spray. Dette salg gav omkring 145 millioner kroner i den slunkne kasse.
Fuld af fortrøstning
Men styrmanden for Lycos siden 1997, tyske Cristoph Monn, ryster ikke på hånden, når han skal forudsige Lycos' fremtid.
"Vi har mange indbringende år ude i fremtiden. Og selvom selskabet er en smule bagefter de helt store spillere på markedet, kom vi ovenpå igen, da dotcom-boblen brast," fortæller Cristoph Monn til New York Times.
Og med Jubii i USA ser han et endnu større vækstpotentiale for Lycos Europe, der har 700 ansatte.
"Services som Jubii har altid været til stede, men ingen gør det så godt som Jubii på en simpel applikation. Det er jo ligesom, at man sagtens kunne spille musik før iPod'en, men Apple gjorde det bare nemt at bruge," udtaler han til New York Times.
Cristoph Monn regner selv med, at Lycos Europe er oppe og kæmpe med giganterne Google og Yahoo allerede om tre år.