Find frem til den bedste pizza i Århus eller den billigste caffé latte i København.
Tip fra bybo til bybo i Danmarks største byer er så småt begyndt at tage form på danske domæner på nettet.
Indtil videre overlader fire portaler tip og anmeldelser af kultur- og spisetilbud til brugerne, der via positive eller negative ord kan vende tommelfingeren op eller ned til de muligheder, der findes inden for bymurene.
Mitkbh.dk var den første af slagsen med sin lancering i november 2006. Sitet blev for nyligt hædret med specialprisen i Computerworlds Webchamp-konkurrence.
København er med to konkurrerende tilbud i form af mitkbh.dk og kbh360.dk godt repræsenteret. Og mangospot dækker specifikt Århus.
Storbyliv.dk dækker derimod begge disse byer samt Aalborg, Odense og Esbjerg.
Inspiration fra web 2.0
Ifølge medejer Thomas Rosenstand fra reklamebureauet Concept Interest, der har specialiseret sig inden for online-markedsføring, er konceptet med brugerdrevne byguider kommet for at blive.
"Guiderne er jo en del af det, som man med et popsmart udtryk kalder web 2.0-udvikling. Hjemmesiden stiller anmeldelsesværktøjerne til rådighed for de oplevelsessultne, og alle kan få deres femten minutters berømmelse sådan et sted. Det er en rigtig god kombination for både de nysgerrige og bruger-anmelderne, " udtaler han.
Thomas Rosenstand peger på, at succesen dog afhænger af, hvor brugervenlig ens byguide er opbygget. Des nemmere det er for brugerne at komme til at skrive anmeldelserne, des større succes.
"Det kræver jo ikke den store teknologiske indsigt at bygge sådanne sites mere. Men derimod kræver det en god forståelse for, hvilke tilbud og værktøjer brugerne skal have i hænderne," fortæller han.
Godt for de lokalt handlende
Thomas Rosenstand peger på, at der med tiden højst sandsynligt vil komme flere guider, fordi de kan være en rigtig god idé for de lokale handlende.
"Selvom folk måske kun skimmer anmeldelse, så vil navnet fæstne sig. Især hvis anmeldelsen er god. Og det er jo gratis reklame, når folk af egen fri vilje sætter sig til tasterne for at anmelde et eller andet tilbud," forklarer han.
Derudover pointerer han, at brugerne ikke ser landsdækkende reklamer, men derimod lokale og derfor relevante anmeldelser.