Fredagens virtuelle koncert med Carpark North koncert i den virtuelle verden Second Life har været lidt af en nød at knække for arrangørerne.
Når man indbyder gæster til en koncert i den virtuelle verden, skal man nemlig som koncertarrangør ligesom i den virkelige verden betale gebyr til Koda og Gramex, der henholdsvis varetager komponister og pladeselskabernes interesser.
Betaler man ikke vederlag til Koda, kan der nemlig vanke bøder og retssager.
Ophavsret gælder i Second Life
Koncerten med Carpark North er det første eksempel på en koncert med et dansk band i Second Life. Og det har betydet udfordringer for både ophavsretshavere og arrangører.
Det fortæller Morten Poulsen, der er projektleder af House of Horizons hos Innovation Labs.
”Koda har fokus på det her, fordi det her er på vej frem. Og så tror jeg, at det er vigtigt for Koda at kunne sige, at der er styr på den ophavsretsmæssige side af sagen," siger Morten Poulsen.
Hos Koda fortæller juridisk konsulent Jakob Hüttel, at koncertarrangørerne skal betale en krone per halve times musik per bruger til Koda.
Aftalen med Koda er om fredagens koncert er endt på 300 kroner. Det er en pris, som Morten Poulsen er godt tilfreds med, og som blev betalt med det samme.
Godt tilbud
”Et godt tilbud kan man vel kalde det. 300 kroner, og så har vi vores ryg fri. Vi har ikke nogen interesse i en debat om ophavsret, fordi vi normalt ikke arrangerer koncerter," siger Morten Poulsen.
På længere sigt er det ikke umuligt at andre vil få væsentligt større interesse i en debat om ophavsret i det virtuelle rum.
Når fredagens koncert kun koster 300 kroner, skyldes det nemlig, at der i øjeblikket af tekniske årsager ikke er plads til ret mange avatarer på samme sted i Second Life.
Men når dette problem i fremtiden løses, kan en koncert hurtigt blive langt dyrere. 50.000 tilskuere vil således koste 50.000 kroner per halve time i afgift til Koda for koncertarrangører.
Musikere styrer avatarer live
Ved fredagens koncert spillede Carpark North ikke live i traditionel forstand.
I stedet for de sædvanlige instrumenter var musikerne nemlig udstyret med mus og keyboard, så de kunne styre deres avatarer live i Second Life.
Musikken som publikum hører, kommer fra en optagelse, der torsdag blev indspillet til lejligheden.
Koncerten streames fra Second Life til First Life, hvor gæster og tilskuere kan se avatarernes menneskelige udgaver samtidig med, at den virtuelle koncert kan følges på storskærme.
Men prisen ville ikke være steget hvis musikerne havde spillet en rigtig livekoncert som blev streamet til Second Life.
Heller ikke selvom Linden Labs’ servere, der indeholder den virtuelle verden står i USA, og bandet derfor i realiteten spiller koncert i USA.
”Det har ikke så meget at gøre med den fysiske placering af serverne. Det handler om hvor musikken bliver udnyttet og oplevet,” siger Jakob Hüttel fra Koda.
Når arrangørerne af fredagens koncert ikke skal forhandle rettigheder med en amerikansk søsterorganisation til Koda, skyldes det at Koda repræsenterer alle komponister i verden herhjemme. Og når koncerten foregår i Danmark, er det Koda aftalerne skal laves med.
Pirater er enige
Den tolkning af loven bakkes op af organisationen Piratgruppen, der rådgiver pirater og fildelere. Ifølge organisationen gælder ophavsretsloven for danske kunstnere nemlig også i den virtuelle verden.
Samtidig kan koncertarrangører sagtens blive pålagt et gebyr til Koda, selvom koncerten egentlig foregår på servere som er placeret i USA.
”Der er ikke noget at komme efter juridisk. Koda har ret til pengene. Men politisk er det et eksempel på, at en lovgivning der er lavet for at forsvare en analog rettighed, giver digitale problemer,” siger Claus Pedersen fra Piratgruppen.