Barcelona: Da Madonna udgav sit seneste album, var det første, der blev sendt på markedet, ikke et stykke almindeligt musik, men derimod en ringetone.
Hvis det står til Edgar Bronfman, administrerende direktør i Warner Music Group, stopper den udvikling ikke med Madonna – den begynder.
- Vi er midt i et skifte - nøjagtig som mobilindustrien er. Vi skal redefinere musikoplevelsen, for der er så mange flere muligheder med musik på mobiltelefoner. Vi vil sælge musik, musikvideoer, interviews med kunstnerne, ringetoner, sms-toner og en masse andet, lyder det fra ham.
Han holdt i morges en længere tale til mobilmessen 3GSM i Barcelona, hvor den samlede mobilindustri tager hul på fremtiden i denne uge.
Den største salgskanal
Mobilindustrien får dog ikke lov til at spise hele kagen selv, for musikindustrien ser selvsagt også et pænt potentiale i at sælge musik til de tre milliarder mennesker, der vil eje en mobiltelefon ved udgangen af 2007.
- Jeg forudser, at musik på mobiltelefoner vil blive den største salgskanal i fremtiden, sagde Edgar Bronfman.
Han forklarede, at antallet af deciderede musiktelefoner stiger voldsomt, og at for eksempel 40 procent af de britiske mobiltelefoner i dag er musiktelefoner.
Det potentiale skal udnyttes af musikindustrien og mobilindustrien i fællesskab, mener Warner-direktøren, der repræsenter en lang række af de mest populære kunstnere i verden, blandt andet Red Hot Chili Peppers.
- Vi kan ændre måden, som folk får adgang til, deler og nyder deres musik på. Jeg ser frem til at samarbejde om det mål i de kommende måneder og år, sagde Edgar Bronfman.
Stadig lang vej
Warner Music Group har allerede i dag aftaler med en lang række mobiloperatører i, der tilsammen kan nå omkring 1,5 milliarder mobilbrugere.
Mike Salmi, direktør i MTV Digital Group, fortalte til konferencen i Barcelona, at MTV i dag kan nå en milliard mennesker via tv – men 1,5 milliarder via mobil-telefonerne, da man har aftaler med 80 forskellige operatører.
MTV ser ligesom Warner et kæmpe potentiale i at udnytte mobiltelefonen som platform til at levere tv, musik, spil og internettjenester, sagde Mike Salmi.
Men selv om man dermed allerede er i gang med at skabe det fundament, som fremtidens musikindustri skal bygges på, er der stadig en masse barrierer, der begrænser udviklingen.
- Kun otte procent af dem, der har en musiktelefon, bruger den også til at købe musik på. Det er for dyrt, for kompliceret og for langsomt, og det er vores opgave at ændre det. Vi skal ikke være alt for stolte af os selv endnu, for der er stadig lang vej, sagde Edgar Bronfman Junior fra Warner Music Group.
Elendige brugergrænseflader
Han pegede på, at brugergrænsefladerne på mobiltelefonerne er alt for ringe.
- Det gennemsnitlige musikindkøb over en mobiltelefon kræver 20 klik. Forestil jer hvor langt vi kunne nå, hvis det kun var tre klik og tog 10 sekunder, sagde Edgar Bronfman Junior.
iPhone er ifølge ham et godt eksempel på det niveau, som industrien skal op på i fremtiden.
- Allerede inden iPhone er kommet på markedet, er forbrugernes forventninger til brugerinterface og design hævet, sagde Edgar Bronfman Junior.