Chanti.dk er nettets svar på en guldsmed. Hjemmesiden sælger smykker og ure til priser, der ligger op til 70 procent under de vejledende butikspriser.
Hemmeligheden er at købe direkte fra producenterne og sælge direkte til kunden ved udelukkende at bruge internettet som salgssted.
En teknik, som flere andre webbutikker også benytter for at kunne tilbyde lave priser.
Ni produkter ad gangen
Chanti.dk og Per Søndergård, manden bag netguldsmeden, er nomineret i kategorien "Produktpræsentation".
Hjemmesiden viser ni produkter ad gangen, som kunden kan klikke på for yderligere information.
Ønsker kunden at se eksempelvis en ring mere detaljeret, kan han eller hun vælge at se ringen fra alle vinkler i en 360 graders præsentation.
I det hele taget har hjemmesiden stor fokus på billederne. Grunden til dette er, at smykkerne oftest sælges ud fra selve billedet og ikke så meget ud fra selve produktbeskrivelsen.
Webdesigneren
Per Søndergård er eneejer og direktør i Chanti. Han har været involveret i al udvikling og designet, siden hjemmesiden startede i 1999. Det endelige design er dog udviklet af en ekstern virksomhed.
Han henter oftest inspiration fra amerikanske hjemmesider, da han mener, de er langt fremme i forhold til Danmark.
Et godt designet shoppingsite er ifølge direktøren, hvis man kan forene brandingen af mærket med en let og overskuelig produktpræsentation.
Kunden skal hurtigt finde det søgte og føle sig tryg gennem hele købsprocessen.
Fire hurtige spørgsmål
Per Søndergård, hvad er den bedste feature ved Chanti.dk?
- Det er helt klart den overskuelige kategorisering, præsentationen af produktet fra flere vinkler og 360 graders visningen på ringene, hvor man med musen kan dreje ringen, som man ønsker.
- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?
- Jeg tror ikke, det findes, men vi arbejder på at lave et designcenter, så kunderne selv kan designe deres smykker. Vi producerer så smykket for kunden.
- Hvad er din favoritside på nettet?
- Teknisk er Dell.com suverænt overlegen med selskabets Just In Time teknologi, hvor produktion og ordrer matches. Rent brandingmæssigt er Louisvutton.com suveræn, da selskabet forstår at integrere produktpræsentationen og selve brandet i en og samme løsning.
- Hvad kan blive bedre ved Chanti.dk?
Vi er i gang med nogle tunge strategiske udviklingsprojekter, som jeg desværre ikke kan afsløre, da de vil vende op og ned på smykkebranchen i Europa og sætte enhver konkurrent flere år bagud.
Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produkpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.