Ligesom så mange andre har jeg installeret Adblock Plus til Firefox.
Det er en simpel udvidelse, der kan installeres direkte fra browserens menu. Og pist væk er alle de forstyrrende annoncer. Ah!
Og ikke nok med at jeg ikke ser dem.
Jeg kigger gratis
Min browser filtrerer selve kaldet til serveren væk, så annoncen heller ikke tælles som vist. Læs: Der kommer ingen penge fra annoncøren – jeg kigger ‘gratis’.
Jeg har kunder, der lever af at sælge annoncer til deres hjemmesider.
Så du kan sikkert godt forestille dig de sjove diskussioner, der kan opstå, når jeg sådan hiver deres side frem på min skærm, og alle annoncerne er væk.
Men der er selvfølgelig en god grund til, at jeg fjerner dem.
Ellers ville jeg ikke bruge det minuts tid, der skal til for at udradere annoncerne fra en side, for jeg er selvfølgelig lige så doven som alle andre.
Jeg skal provokeres
Næh, jeg skal provokeres, før jeg fjerner annoncerne. Og der er to ting, der især provokerer mig.
Det første er de annoncer, der flimrer og flagrer, så min dinosaur-hjerne bliver tvunget til at kigge, selvom skidtet overhovedet ikke interesserer mig.
Et hurtigt ladegreb i browseren og BANG, væk er alle annoncerne fra dét site.
Den anden store provokation er de vildt påtrængende videofilm, som sætter i gang med både lyd og billede, så snart musen kører hen over. Mage til frækhed!
Jeg bruger som så mange andre musen som en slags pegepind, mens jeg læser, så 9 ud af 10 videoer går i gang, så snart jeg læser.
Sig mig, tror annoncørerne helt ærligt, at jeg, netop mens jeg læser en artikel om DR Byens økonomiske problemer, er motiveret for at se en ‘morsom’ film om IBM’s nye serverløsninger? Svaret er naturligvis nej.
Det gør mig rasende
De interesserer mig faktisk overhovedet ikke. Men de gør mig rasende, når de afbryder mig i mit forehavende.
Det er dejligt nemt at blokere annoncer.
Og det bliver kun nemmere for hver ny udgave af softwaren.
Så jeg tror, at det bliver helt almindeligt, hvis ikke medier og annoncører meget hurtigt finder ud af at opføre sig ordentligt over for brugerne.
Larmende, forstyrrende annoncer vil uddø på samme måde, som pop-up annoncerne gjorde det.
Først installerer nørder og superbrugere ad-blockere. Senere bliver det en standard-feature i browseren.
Medmindre medierne selvfølgelig selv sørger for at fjerne dem.
Alez, alez, alez, kære annoncører
I har travlt, kære annoncører og webudgivere.
Den nyeste udgave af Adblock Plus tilbyder mig at udrydde samtlige bannerannoncer fra samtlige websites med et enkelt klik – ved simpelthen at abonnere på det. Gratis, effektivt og smart.
Jo flere der gør det, des færre penge tjener I.
Automat-reaktionen hos annoncesælgere er naturligvis “Jamen, det må teknikerne kunne forhindre” – og det kan de også godt, lige indtil Adblock kommer i en ny version.
Og det gør den.
Men naturligvis kan man kaste sig ud i kampen – man skal blot huske på, at det er de allerfærreste forundt at slippe afsted med at pisse på deres kunder. Så I kan lige så godt holde op med det samme.
Så hvad skal der til?
Jo, først og fremmest skal medier og annoncører sørge for at standse alle annoncer, der bevæger sig.
De fleste medier har faktisk regler for den slags, men annoncørerne er ligeglade.
De leverer animationer i uendelige loops, og medierne ser gennem fingre med det.
Men medierne graver deres egen grav med den attitude. Sørg i det mindste for at overholde jeres egne regler.
Og stands så den grimme uskik med at fyre multimediendhold af i ansigtet på folk, uden de specifikt har bedt om det.
God brugeroplevelse er blandt andet at kunne vælge selv.
Kort sagt: Hvis medierne holder op med at genere brugerne, kan de måske udskyde den dag, hvor bannerannoncer er blokeret overalt.
Fik I den, kære medier?
Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co .
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.