Datatilsynet har afvist forsikringsbranchens ansøgning om et fælles skadesregister.
Registret skulle ellers være et værktøj for, at forsikringsselskaberne kunne dæmme op for forsikringssvindel i milliardklassen.
Afvisningen skyldes, at forsikringsselskabernes tværgående erhvervsorganisation, Forsikring og Pensions register, ikke lever op til kravet om beskyttelse af persondataloven ved mangel på samtykke fra forsikringstagerne.
Datatilsynets afvisning kommer bag på Forsikring og Pension, da foreningens register tidligere er blevet bakket op af Forbrugerrådet, som værende et godt brugbart og sobert værktøj for forsikringsselskaberne.
- Afgørelsen er ærgerlig, fordi registreret skulle forhindre forsikringssvindel for omkring to milliarder kroner ved, at forsikringsselskaberne i registret kunne kontrollere om en skade var anmeldt hos flere selskaber, lyder det fra kontorchef i Forsikring og Pension, Jakob Thyssen Valerius.
Han fremhæver, at svindlen især kunne begrænses ved den præventive effekt registret ville have.
Et meget lille fremtidshåb for registret
Den eneste måde, som registreret kan gennemføres på, er, hvis det godkendes af forsikringstagerne.
Men Jakob Thyssen Valerius siger, at afgørelsen er så ny, at Forsikring og Pension lige skal sunde sig på dem.
Derefter vil man se sig om efter eventuelle alternative løsningsmodeller.
- Men det er ellers helt ukontroversielle oplysninger, der skulle være i registret. Ikke engang cpr-numre ville blive opgivet. Registret skulle derimod kun tages i brug, når kunden havde en skade, siger Jakob Thyssen Valerius.
Han peger på, at der i Norge og Sverige findes lignende registre til både selskabernes og kundernes tilfredshed.
Forslag til et lignende fælles skadesregister er blevet afvist af Datatilsynet både i 1996 og 2002.