ComputerViews: Det bedste man kan sige om 2006 - set med den amerikanske internetgigant Yahoos øjne – er nok, at året nu snart er forbi.
Vigende markedsandele, strategisk zigzag, en aktiekurs under konstant pres.
Kort sagt et vaskeægte annus horribilis for Yahoo, der ellers indtil for nylig blev citeret vidt og bredt som indbegrebet af et visionært internetselskab.
Markedet vokser
Yahoos krise er så meget mere slående, fordi den udspiller sig på et tidspunkt, hvor markedet for online-annoncering fortsat er i rivende udvikling – og hvor konkurrerende selskaber klarer sig aldeles glimrende.
Det gælder for eksempel ærkerivalen Google. Mens Yahoos aktie i år er faldet med godt 30 procent, har Google-aktien – trods lejlighedsvis søgang på markedet – taget knap 20 procent på.
Der er altså tydeligvis noget helt galt hos Yahoo. Men hvad? Ja, et muligt bud lyder, at forretningsmodellen hos det amerikanske internetselskab i løbet af de seneste par år er blevet overhalet ikke bare en, men to gange.
Blev overhalet
Først måtte man se sig passeret af Google, der med en overlegen søgeteknologi og innovative modeller for online-reklame omdefinerede annoncemarkedet på internettet.
Så kom den nye flok af sociale netværksmedier – med sites som MySpace, Facebook og YouTube – drønende i overhalingsbanen - og fik igen Yahoo til at se gammeldags og ufiks ud.
Onde tunger har ikke været sene til at påpege, at Yahoo – som knap nok er fyldt 12 år – begynder at ligne nettets olding. Det ville dog være letsindigt bare sådan at afskrive den gamle.
For Yahoo har utvivlsomt sine problemer, men selskabet har altså stadig omkring 3,4 milliarder sidevisninger. Dagligt, vel at mærke.
Uforudsigeligt marked
Det er heller ikke, fordi Yahoo har forsømt udviklingen af Web 2.0 tjenester. Faktisk ejer selskabet et af internettets mest populære video-sharing sites, Flickr (købt i 2005), og driver også den succesfulde netværkstjeneste Yahoo Answers, der har over 12 millioner unikke besøgende om måneden.
Yahoos problemer illustrerer måske først og fremmest, hvor hurtigt medievirkeligheden på internettet forandrer sig, og hvor svært det er at forudsige, hvilke selskaber og platforme, der bliver vinderne i en stadig mere kompleks og sofistikeret online-verden.
Yahoos forvandling fra spydspids til bagtrop er en historie som de selskaber, der i dag er med til at flytte grænserne på nettet – fra Googles YouTube til Linden Labs’ Second Life - gør klogt i at lægge sig på sinde.