ComputerViews: En sejr til som denne, og krigen er tabt.
Musikindustrien vandt den første træfning med allofmp3 i Fogedretten, men at det overhovedet er kommet så vidt, kan industrien i høj grad takke sig selv for.
Lyt bare til den her skæring.
- Vi kører med en forretningsmodel, der er så forældet, at man ikke skulle tro, det var sandt.
Verden har ændret sig
Nej, det er ikke en af Computerworlds ophidsede debattører, som skælder ud.
Det er såmænd Ged Doherty, chef for musikgiganten Sony BMG i Storbritannien, der filosoferer over industriens manglende evne til at tilpasse sig en verden, der jo unægtelig har ændret sig lidt, siden Duran Duran og Rugsted & Kreutzfeldt sad øverst på hitlisten.
- Vi kører vores forretning, som om vi stadig var i 1982, indrømmer Ged Doherty.
Man kan mene, at det er ironisk, at en branche, der om nogen burde kende værdien af kreative ressourcer, smart markedsføring og fleksibel distribution, er lykkedes med at gøre livet så surt for sig selv.
Malet op i et hjørne
Musikindustrien er blevet skoleeksemplet på en branche, der har malet sig selv op i et hjørne i omstillingen til den digitale verden. Obligatorisk pensum for fremtidige studenter på alverdens business schools.
Det begyndte ellers meget lovende, fra et pladeselskabs-synspunkt, tilbage i slut-1980'erne, da man fejrede cd'ens opfindelse ved at hæve priserne fra den ene dag til den anden.
Men der varede ikke længe inden pick-up’en begyndte at skøjte – for med digitaliseringen kom også internettet, og dermed en åben udfordring til musikkartellernes kontrol over distributionen.
Siden har grammofonen mest spillet i mol.
Den har stået på damage control i metermål, mens der har været en forbavsende mangel på nytænkning, både hvad angår distribution og rettighedsspørgsmål.
Fra Napster og fremefter har industrien konstant været under pres fra file sharing, men man har fortsat ikke formuleret en effektiv modstrategi – udover at sætte efter diverse pirater til tonerne af Wagners Valkyrieridt.
Intet illustrerer vel så fint graden af branchens rådvildhed som at man har ladet hardware-selskabet Apple sætte standarden for distribution af digital musik med dets iTunes.
Truende udsigter
Det er kort sagt gået rigtig skidt hidtil.
Men det kan stadig nå at blive meget værre.
Tal fra brancheorganisationen IFPI viser at omsætningen for den globale musikindustri faldt fire procent i første halvdel af året.
Ged Doherty fra Sony BMG advarer om, at branchen vil tabe en tredjedel af sin omsætning frem til 2010.
Det er klart, at musikindustrien fortsat vil kæmpe sin defensive kamp i retssalene – så branchens højtgagerede advokater kan stadig se frem til mængder af lukrative søgsmål.
Alligevel risikerer man i løbet af få år at relegere sig selv til digital irrelevans, hvis industrien ikke formår at formulere en mere offensiv dagsorden.
ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her
Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dk.