Op mod en million kunder var mandag aften og tirsdag morgen ude af stand til at komme i nærheden af de vigtige papirer som de har opbevaret hos firmaet e-boks, der fungerer som en digital bunke rudekuverter for mange danskere.
Fejlen betød, at brugerne af systemet ikke kunne logge på i en lille times tid mandag aften og i et par kortere perioder tirsdag morgen.
Men fejlen udgjorde ikke nogen sikkerhedsrisiko. Alle data og oplysninger var uden for fare, fortæller Henrik Andersen, administrerende direktør hos e-Boks.
En del af Computerworlds læsere har i løbet af det sidste døgn tippet, at e-Boks’ problemer var relateret til gårsdagens KMD-fadæse, der sendte storkunden SKAT i sort på præmieredagen for danskernes forskudsopgørelse.
Men Henrik Andersen afviser, at gårdsdagens KMD-kaos var årsag til e-Boks problemer i aftes og i morges.
- Vi er rigeligt i stand til at skabe vores egne problemer, griner Henrik Andersen.
Fejl i SQL-agent
Problemet skyldes nemlig en fejl i en SQL-agent på en maskine der håndterer præsentation og logning af brugernes aktiviteter på e-Boks.
Normalt skal agenten slette sig selv efter 20 minutter, men det skete ikke, og så løber det såkaldte cluster fuldt, fortæller Henrik Andersen.
Fejlen er nu fundet, men er stadig ikke rettet.
I øjeblikket løser e-Boks problemet ved at en database-ekspert manuelt udfører det sletnings-arbejde, som den defekte agent normalt varetager.
- Det er en temmelig banal og simpel fejl. Men en syg maskine kan man ikke gøre ret meget ved, men vi tager den ud i nat, mens der er færrest brugere, siger Henrik Andersen.
I øjeblikket ser det ud til at e-Boks slipper for at lave et såkaldt servicevindue, som betyder, at hele systemet bliver gjort utilgængeligt i eksempelvis et par timer, mens maskiner eller software skiftes ud, opdateres eller genstartes.
Fejlretning i nat
Alligevel foregår fejlretningen af maskinen i nat.
Det sker ifølge direktøren for at undgå at bryde ind i dagsproduktionen.
- Vi kan jo ikke bare tænde og slukke som det passer os. Der er jo ingen grund til at eksperimentere, mens vi har 3.000 mennesker på i timen, siger Henrik Andersen.
Ifølge direktøren arbejder alle mand på at fejlsøge og klargøre problemløsningen på systemet, som forventes at fungere normalt efter fejlretningen natten til onsdag.
- Vi tager maskinen ud, resetter det hele, geninstallerer den og kører den op i fart igen inde i clusteret. Og så kommer den ind og får sin rolle igen, når vi har set, at det virker, siger Henrik Andersen.