Danskere med en gammel mailadresse hos internetudbyderen Tele2 risikerer at blive smidt på porten, hvis de oplever problemer, som kræver et opkald til firmaets support-telefoner.
Med opkald belaster mailbrugerne nemlig supporten, hvilket betyder, at kontoindehaverne får lukket deres mailkonto.
- Når du ringer ind til supporten, får du at vide, at vi desværre ikke kan yde dig support på din forbindelse, fordi du ikke er Tele2-kunde længere. Og så får man at vide, at kontoen vil blive lukket inden to måneder, siger Thomas Nistrup, som er administrerende direktør hos Tele2.
30.000-40.000 tilbage
Tele2 har op mod 600.000 mailkonti, som er tilknyttet et dial-up abonnement.
Men kun 30.000 til 40.000 af disse kunder bruger stadig et modem til at tilgå de mange mailkonti.
De 540.000 andre er forlængst overgået til bredbånd hos Tele2 eller konkurrerende selskaber, men har alligevel i årevis uden problemer kunnet benytte deres email-adresse hos Tele2.
Thomas Nistrup understreger, at folk kan blive ved at bruge de gamle mailkontoer lige så længe, de har lyst.
De skal altså blot lade være med at bede om support.
Support koster andre kunder penge
- Men med varsel selvfølgelig. Vi lukker ikke nogen ned per automatik. Det kunne vi aldrig drømme om, understreger Thomas Nistrup.
Problemet er ifølge Thomas Nistrup, at de mange gratister koster andre kunder penge, hvis de spørger om Tele2’s support om hjælp til de gamle dial-up konti.
- Det er jo uretfærdigt at andre kunder skal betale for den support, siger Thomas Nistrup, der understreger at firmaet lader de mange gratister benytte de gamle mailadresser af ren venlighed på trods af store spamproblemer med døde emailkonti.
Generelt set er det firmaets procedure, at gratisterne bliver lukket ude, efterhånden som der opstår problemer som kræver support, fortæller Thoms Nistrup. Men det får mail-ejerne altså ikke at vide før de rent faktisk har ringet til supporten.
Hverken moralsk eller juridisk problem
Thomas Nistrup tror ikke, at det ville gavne mail-indehaverne, at firmaet på forhånd i en email advarede om, at mailadgangen bliver lukket, hvis man ringer til Tele2’s support med problemer.
- Jeg tror, at folk ville glemme, at de havde fået en mail. Desuden ville det gøre utrolig mange mennesker nervøse og få dem til at ringe ind om noget, der fungerer ganske fint hos dem, siger Thomas Nistrup.
Ifølge direktøren er der intet juridisk problem i fremgangsmåden.
Da kunderne i sin tid oprettede abonnement, hang mailadresserne sammen med, at man var aktiv kunde.
Derfor kan Tele2 juridisk set bare lukke de gamle mail-kontier ned, hvis firmaet har lyst.
- Så er der det moralske. En email-adresse er jo vigtig for mange mennesker ligesom et telefonnummer. Derfor sørger vi for, at folk får klar besked om det, siger Thomas Nistrup.