Ti danske virksomheder, der har outsourcet it-driften til IBM, var onsdag eftermiddag ude af stand til at bruge deres systemer i mindst en time.
Det oplyser IBM efter en henvendelse fra Computerworld.
Problemet opstod, da en række netværkskomponenter blev ramt af fejl ved 16-tiden, fortæller Sven Kolstrup, der er leder af IBM Danmarks services-forretning.
IBM's core-system er platform for en lang række af de ydelser, som it-giganten i Danmark driver for kunderne.
Beklager fejlen
IBM står på outsourcing-kontrakter for it-driften for en lang række både mindre og større virksomheder - blandt andre storkunder som A.P. Møller-Mærsk og Danske Bank.
IBM vil imidlertid hverken be- eller afkræfte, om de to storkunder har været berørt. Heller ikke A.P. Møller–Mærsk vil kommentere sagen.
Hos Danske Bank har man ikke observeret problemer i forbindelse med nedbruddet hos IBM i går eftermiddags. Det fortæller Poul Ellerød, vicedirektør i Dansk Bank.
- Vores core-system har kørt upåklageligt hele dagen i alle lande. Vi har vores drift hos IBM, men det er i princippet vores egne systemer, og der har ikke været problemer, siger Poul Ellerød.
Hos IBM beklager man de gener, som gårsdagens nedbrud i core-systemet kan have skabt for kunderne.
- Fejlen blev ret hurtigt fundet, og vi ved nu, hvordan en lignende fejl undgås, siger Sven Kolstrup.