Danske ISP’ere har fået nok af de wild-west agtige tilstande på RBL-markedet, (Real-time Spam Black List)hvor danske mailservere uforvarende havner på blacklister, som forhindrer kundernes mails i at nå frem.
Ofte kræver firmaerne bag listerne betaling for at fjerne de danske ISP’eres IP-numre igen.
Det fortæller Per Rasmussen, formand i ISP Sikkerhedsforum og onlinedirektør i TDC Privat.
Derfor går ISP Sikkerhedsforum nu aktivt ind i den internationale organisation Maawg (Messaging Anti-Abuse Working Group) som arbejder for at få ordnede forhold på RBL-markedet.
600 millioner konti
Maawg repræsenterer en række internationale ISP’ere med omkring 600 millioner aktive e-mailkonti. Organisationens medlemmer tæller blandt mange andre storspillere som BellSouth, Microsoft og AOL.
- Formålet med Maawg er at lave en best practice på RBL-området, som dels skal resultere i anbefalinger til virksomheder som stiller en mailserver op, siger Per Rasmussen.
Men målet er også at få etableret et mere formelt samarbejde med alle RBL-leverandører, så der bliver skabt en formaliseret kommunikationsvej, fortæller Per Rasmussen.
- Med en højere kvalitet af RBL-listerne undgår vi situationer, hvor filtre laver forkert filtrering af spam, siger Per Rasmussen.
Svært at komme af liste
RBL-lister som eksempelvis Sorbs bruges af mange mailudbydere som værn mod spam. RBL er en liste af ip-adresser, som bliver blacklistet fordi udbyderen vurderer, at der bliver sendt spam fra ip-adressen.
SORBS giver jævnligt problemer for danske internetudbydere, som havner på firmaets blackliste, siger Per Rasmussen.
- Da det skete sidste gang for TDC, krævede det tre henvendelser at komme af listen, siger Per Rasmussen, som understreger at TDC konsekvent nægter at betale RBL-firmaerne for at komme af listerne.
Problemet er nemlig, at at ISP’erne i øjeblikket ikke får besked fra RBL-udbyderne når de havner på blacklisterne. Vi får heller ingen forklaring på årsagen, fortæller Per Rasmussen.
- Og når vi opdager at vi er kommet på en liste, har vi svært ved at komme i kontakt med RBL-udbyderen. Vi er for små i Danmark. Vi skal ud og have fat i markedet af leverandørerne og have nogen aftaler på plads, siger Per Rasmussen.