Tre millioner Muhammed-mails på to uger

Tre millioner mails i indbakken under Muhammed-krisen fik Udenrigsministeriet til at tage filtreringssystemer i brug. Det skete for at dæmme op for denial of service og spam.

Da Muhammed-krisen var på sit højeste omkring ambassade-afbrændingerne, modtog Udenrigsministeriet op mod tre millioner mails i løbet af kun to uger.

Da mailboksen glødede allermest, havnede op imod 700 mails i indbakken i minuttet, fortæller Lars D. Nielsen som er it-chef i Udenrigsministeriet.

Den enorme strøm af information satte ministeriets it-system under stærkt pres. Alligevel holdt det til presset og fungerede i hele perioden.

Men det skete ikke af sig selv. For at håndtere mailstrømmen opsatte afdelingen nemlig filtre, som sorterede i de tre millioner e-mails.

Mange kom i karantæne og blev først derefter ekspederet videre i systemet.

Spam og DoS

- Der var mange forsøg på denial of service, hvor mailene kom fra samme afsender, eller hvor det var den samme tekst, som blev sendt igen og igen, siger Lars D. Nielsen.

For at bevare systemets stabilitet var det derfor vigtigt at dæmme op for informationsstrømmen og sortere i de mange mails.

- Hvis disse e-mails kommer helt ind i systemet, er det klart, at vores system ville blive utroligt langsomt, siger Lars D. Nielsen.

Kriterierne var at lokalisere, hvilke e-mail, der blev sendt fra samme sted eller på samme tidspunkt. Eksempelvis kunne afdelingen se, at rigtig mange e-mail var sendt som et led i en kampagne, og som ud fra kendetegn kunne identificeres.

Filtrerede mail

It-afdelingen brugte også søgeord til at sortere de mange mails.

- Men det nyttede jo ikke at sortere alle mails med ordet Muhammed fra, eftersom mange vigtige meddelelser fra eksempelvis ambassader eller danskere i udlandet måske også indeholdt dette ord, siger Lars D. Nielsen.

Derfor skete filtreringen i stedet ved at sortere på bestemte sammensætninger af ord.

Samtidig kom rigtig mange e-mail fra almindeligt brugte mailsystemer som Yahoo og Hotmail, hvilket yderligere problematiserede sorteringen. Alle mails fra disse systemer kunne ikke bare blokeres, eftersom der også kom seriøse henvendelser fra disse adresser.

- Nogen af dem måske fra danskere i udlandet, som skulle bruge borgerservice, siger Lars D. Nielsen.

Forberedelse er vigtigt

Herefter sendte it-afdelingen alle de sorterede e-mails, som kunne behandles, videre i systemet. De er nu alle journaliseret i Udenrigsministeriets Dokumentations-afdeling.

Selvom it-systemet altså holdt til mailpresset under krisen, har Udenrigsministeriets it-afdeling alligevel lært nogen ting.

For eksempel at det er vigtigt, at medarbejdere som arbejdere på sweepere og firewalls har hurtig direkte adgang til systemerne.

- Døgnvagt er fint nok, men hvis medarbejderen kan tilgå systemet udefra sparer det tid, siger Lars D. Nielsen.

Til andre it-ansvarlige har han følgende råd:

- Vær opmærksom på, at sådan noget her kan ske. Det er vigtigt at have tænkt forløbet igennem og have en plan for at undgå eksempelvis denial of service. Og så er det også vigtigt, at kunne reagere hurtigt, inden skaden bliver for stor.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere