Fortryder man en handel, man har gennemført i en butik på internettet, så har man i 14 dage ret til at få pengene retur. Den ret skal web-butikkerne skilte med på deres hjemmeside.
Forbruger-ombudsmandens medarbejdere besøgte i sidste uge 164 tilfældigt udvalgte web-butikker for at tjekke, hvor gode de danske online-forretninger er til at oplyse om fortrydelsesretten.
Af de 164 butikker var det mindre end 10 procent, der ikke oplyste om, at forbrugerne efter forbrugeraftaleloven har 14 dages fortrydelsesret ved køb på internettet.
Urimelige vilkår
Til gengæld havde næsten halvdelen (45 procent) offentliggjort forskellige urimelige vilkår i forbindelse med fortrydelsesretten.
Eksempelvis oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun får tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb, og den går ikke.
Ifølge forbrugeraftaleloven har kunden ret til at få refunderet både købsprisen og leveringsomkostningerne. Det eneste forbrugeren selv skal betale, er udgifterne til at sende varen retur.
Ret eller få en bøde
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen kontakter nu de firmaer, der ikke oplyser korrekt om fortrydelsesretten, og beder dem om at rette hjemmesiderne til.
Grove eller gentagne overtrædelser af pligten til at oplyse om fortrydelsesretten kan ifølge forbrugeraftaleloven straffes med bøde.
Aktionen er et led i en kampagne med fokus på e-handel, iværksat af et netværk af forbrugermyndigheder i 33 lande (ICPEN), som Forbrugerombudsmanden er medlem af.